جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.

روح شناسی روح در روان‌شناسی مدرن

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته هستی شناسی توسط AZHHAR با نام روح در روان‌شناسی مدرن ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 140 بازدید, 7 پاسخ و 3 بار واکنش داشته است
نام دسته هستی شناسی
نام موضوع روح در روان‌شناسی مدرن
نویسنده موضوع AZHHAR
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط AZHHAR
موضوع نویسنده

AZHHAR

سطح
2
 
{ارشد بخش عمومی}
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
همیار سرپرست ادبیات
همیار سرپرست کتاب
ویراستار انجمن
منتقد ادبیات
ناظر کتاب
ناظر تایید
گوینده آزمایشی
Nov
3,320
19,851
مدال‌ها
6


"اختصاصی اینجانب"
 
موضوع نویسنده

AZHHAR

سطح
2
 
{ارشد بخش عمومی}
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
همیار سرپرست ادبیات
همیار سرپرست کتاب
ویراستار انجمن
منتقد ادبیات
ناظر کتاب
ناظر تایید
گوینده آزمایشی
Nov
3,320
19,851
مدال‌ها
6
۱. فروید و ناخودآگاه شخصی

فروید، بنیان‌گذار روان‌کاوی، اولین کسی بود که از ساختارهای خودآگاه، نیمه‌خودآگاه و ناخودآگاه سخن گفت.
اما برای او، “روح” بیشتر جنبهٔ استعاری داشت، یعنی ذهن و نیروهای پنهان آن.
او روح را به‌عنوان «میدان نیروهای درونی» می‌دید، نه موجودی ماورایی.
 
موضوع نویسنده

AZHHAR

سطح
2
 
{ارشد بخش عمومی}
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
همیار سرپرست ادبیات
همیار سرپرست کتاب
ویراستار انجمن
منتقد ادبیات
ناظر کتاب
ناظر تایید
گوینده آزمایشی
Nov
3,320
19,851
مدال‌ها
6
در نگاه فروید:

نهاد (id) = امیال غریزی و حیوانی

من (ego) = بخش منطقی و آگاه

فرامن (superego) = وجدان و ارزش‌های اخلاقی درونی‌شده

در نتیجه، روان نوعی نبرد بین «غریزه و وجدان» است، و سلامت روان یعنی برقراری تعادل میان آن‌ها.
 
موضوع نویسنده

AZHHAR

سطح
2
 
{ارشد بخش عمومی}
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
همیار سرپرست ادبیات
همیار سرپرست کتاب
ویراستار انجمن
منتقد ادبیات
ناظر کتاب
ناظر تایید
گوینده آزمایشی
Nov
3,320
19,851
مدال‌ها
6
۲. کارل گوستاو یونگ و روانِ جمعی

یونگ، شاگرد و منتقد فروید، دیدگاهی بسیار روحانی‌تر و اسطوره‌ای‌تر داشت.
او معتقد بود در درون انسان، چیزی فراتر از ناخودآگاه شخصی وجود دارد:

«ناخودآگاه جمعی» (Collective Unconscious)
 
موضوع نویسنده

AZHHAR

سطح
2
 
{ارشد بخش عمومی}
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
همیار سرپرست ادبیات
همیار سرپرست کتاب
ویراستار انجمن
منتقد ادبیات
ناظر کتاب
ناظر تایید
گوینده آزمایشی
Nov
3,320
19,851
مدال‌ها
6
در این لایه، کهن‌الگوها (archetypes) زندگی می‌کنند. تصاویر و نمادهای جهانی‌ای که در اسطوره‌ها، رؤیاها، و هنر تکرار می‌شوند.

مثلاً:

«پیر دانا»،

«قهرمان»،

«سایه» (shadow: بخش تاریک و سرکوب‌شدهٔ شخصیت)،

و «آنیموس/آنیما» (وجه مردانه و زنانهٔ روح)
 
موضوع نویسنده

AZHHAR

سطح
2
 
{ارشد بخش عمومی}
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
همیار سرپرست ادبیات
همیار سرپرست کتاب
ویراستار انجمن
منتقد ادبیات
ناظر کتاب
ناظر تایید
گوینده آزمایشی
Nov
3,320
19,851
مدال‌ها
6
یونگ می‌گفت رشد روحی یعنی فرایند فردیت‌یابی (Individuation)، سفری درونی که در آن انسان با سایه‌اش روبه‌رو می‌شود و خود حقیقی‌اش را می‌شناسد.
این مسیر، از نظر یونگ، نوعی سلوک روحی است، مشابه سفر عرفانی در شرق.
 
موضوع نویسنده

AZHHAR

سطح
2
 
{ارشد بخش عمومی}
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
همیار سرپرست ادبیات
همیار سرپرست کتاب
ویراستار انجمن
منتقد ادبیات
ناظر کتاب
ناظر تایید
گوینده آزمایشی
Nov
3,320
19,851
مدال‌ها
6
۳. جیمز هیلمن و «روان‌شناسی پدیداری روح»

در قرن بیستم، هیلمن مکتب «روان‌شناسی پدیداری روح» (Archetypal Psychology) را بنیان گذاشت.
او تأکید داشت که باید دوباره به مفهوم شاعرانه و تخیلیِ روح بازگردیم.
روح از دید هیلمن، نه یک “چیز”، بلکه شیوه‌ای از دیدن جهان است. دیدی نمادین، شاعرانه و چندوجهی.
او می‌گفت:

“روح در تصاویر زندگی می‌کند.”

به همین دلیل، تحلیل رؤیاها، اسطوره‌ها و تخیل، راهی برای شناخت روح است.
 
موضوع نویسنده

AZHHAR

سطح
2
 
{ارشد بخش عمومی}
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
همیار سرپرست ادبیات
همیار سرپرست کتاب
ویراستار انجمن
منتقد ادبیات
ناظر کتاب
ناظر تایید
گوینده آزمایشی
Nov
3,320
19,851
مدال‌ها
6
۴. روان‌شناسی فراشخصی (Transpersonal Psychology)

از دههٔ ۱۹۶۰، مکتبی شکل گرفت که صریح‌تر به جنبه‌های عرفانی و معنویِ روح پرداخت.
روان‌شناسانی چون آبراهام مزلو و استنیسلاو گروف کوشیدند تا تجربه‌های عرفانی، مراقبه، و آگاهی گسترش‌یافته را نیز بخشی از روان انسان بدانند.
این شاخه به پیوند میان روان، بدن، و روح می‌پردازد و هدفش تکامل آگاهی است.
 
بالا پایین