جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی فرار از یک قصه‌ی نصفه‌کاره: معرفی نمایشنامه‌ی شش شخصیت در جستجوی نویسنده

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته نمایش‌نامه توسط -pariya- با نام فرار از یک قصه‌ی نصفه‌کاره: معرفی نمایشنامه‌ی شش شخصیت در جستجوی نویسنده ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 344 بازدید, 39 پاسخ و 2 بار واکنش داشته است
نام دسته نمایش‌نامه
نام موضوع فرار از یک قصه‌ی نصفه‌کاره: معرفی نمایشنامه‌ی شش شخصیت در جستجوی نویسنده
نویسنده موضوع -pariya-
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط -pariya-
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,782
مدال‌ها
12
این زیر سوال بردن رئالیسم در متافیکشن پست‌مدرن، نشان می‌دهد که اگرچه هر قصه، می‌تواند برشی باشد از زندگی واقعی و گویی به شکل گزارشی دربیاید از واقعیتی که رخ داده، اما در اصل و مبنای خود، هر روایتی جنبه‌های هنری، تخیلی و ساختگی خود را دارد
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,782
مدال‌ها
12
و درنتیجه، حقیقت به طریقی در آن دستکاری شده، و ماهیتی عینی و کامل ندارد. این ویژگی که شخصیت‌هایی دارای خودآگاهی، داستان‌بودگی یک داستان یا غیرواقعی بودن خود را می‌دانند و از آن حرف می‌زنند، ذات عصیان‌گر و خودانتقادگر یک متن پست‌مدرنیستی را نشان می‌دهند که علاوه‌بر آگاهی از اینکه یک اثر هنری است، می‌کوشد با آگاهی از آن، منتقد خود و جهان زنده در دل خود هم باشد.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,782
مدال‌ها
12
جدا از این موارد، شخصیت‌های وارد شده به سالن تئاتر هرکدام آن‌قدر در روایت کردن ماجرا، اندوه، شادی و آنچه تجربه کرده‌اند، ملموس حرف می‌زنند که خواننده، از خودش می‌پرسد بالاخره چه‌چیز واقعی‌تر است؟ این کارگردان و گروه نمایش که ادعای انسان بودن دارند، یا این شخصیت‌ها که از درام نصفه‌کاره‌شان فرار کرده‌اند تا توی یک داستان کامل، آرام بگیرند؟
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,782
مدال‌ها
12
این از بین رفتن مرز بین شخصیت‌ها و انسان‌های روی سِن و اینکه نمی‌توان گفت کدام‌یک حقیقی‌ترند، از جاذبه‌های اصلی نمایشنامه است؛ جوری‌که حتی خواننده ممکن است در جاهایی بیشتر طرفدار شخصیت‌ها بشود و استدلال‌هایی که آن‌ها مبنی بر واقعی بودن خود می‌آورند را بیشتر بپذیرد.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,782
مدال‌ها
12
حالا تصور کنید خواندن این‌ها روی کاغذ در دهه‌ی بیست میلادی شاید آسان و جذاب به نظر می‌رسیده، اما پذیرفته شدنش از جانب مردمی که دلشان یک تئاتر سروته‌دار کلاسیک می‌خواسته، چقدر مشکل بوده است.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,782
مدال‌ها
12
امروز می‌شود گفت اقدام پیراندلو در نگارش و روی صحنه بردن این نمایش، بسیار جسورانه و پیشرو بوده است. از مضامینی که این نمایشنامه به آن‌ها می‌پردازد علاوه‌بر نسبیت واقعیت، می‌توان به تقابل آن با دروغ، دوگانه‌ی منطق و جنون، و چیستی ماهیت انسان است که با صحبت‌ها و طرح پرسش از جانب شخصیت‌ها، گویی بدون رسیدن به جواب، زیرسوال می‌رود و مرز میان بشربودگی یا کاراکتر بودن، برداشته شده و قابل‌تمییز نیست.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,782
مدال‌ها
12
چند مثال سینمایی، ادبی
اما متافیکشن همیشه هم به شکل عصیان شخصیت‌ها و آگاهی آن‌ها از اینکه بخشی از عناصر داستان هستند، بروز نمی‌کند و شکل‌های مختلفی دارد. گاهی یک مولف، در میانه‌ی متن به اثرش ورود می‌کند. گاهی خود خواننده مستقیماً از جانب مولف یا شخصیت‌ها موردخطاب قرار می‌گیرد.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,782
مدال‌ها
12
گاهی سایر آثار داستانی پایشان به اثر باز می‌شود و مورد هجو و نقد قرار می‌گیرند. امروزه هم در ادبیات و سینما، استفاده از متافیکشن بسیار تکنیک رایجی است جوری که حتی اگر اسم آن یا فراداستان، معادل فارسی‌اش را هم نشنیده باشیم، دست‌کم اثری که در آن از این تکنیک استفاده شده باشد، دیده یا خوانده‌ایم.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,782
مدال‌ها
12
به‌عنوان مثال، می‌توانم به فیلم‌های «هفت روانی» از «مارتین مک‌دونا»، «آداپتیشن» از «اسپایک جونز»، و «عجیب‌تر از داستان» از «مارک فارستر» اشاره کنم که در هرکدام از آن‌ها یا به‌نوعی، دیوار چهارم شکسته شده و شخصیت با بیننده صحبت می‌کند، و یا به‌طریقی به مسئله‌ی خودآگاهی شخصیت‌ها از شخصیت‌بودگی خود، و داستان در دل داستان بودن اثر، پرداخته می‌شود.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,782
مدال‌ها
12
از جمله کتاب‌های مشهوری که از این تکنیک استفاده کرده‌اند نیز می‌شود به «سلاخ‌خانه‌ی شماره‌ی پنج» از «کورت ونه‌گات»، «زن ستوان فرانسوی» از «جان فاولز»، «سفیدبرفی» از «دونالد بارتلمی»، و «مرگ تصادفی یک آنارشیست» از «داریو فو» اشاره کرد
 
بالا پایین