- Dec
- 279
- 1,205
- مدالها
- 2
محسن فرزانه نخستین بار در سال ۱۳۶۶ هجری خورشیدی، مرزباننامه را یک اثر مانوی معرفی کرد. او سپس در کتابی به نام صوفی یا سوفی (۱۳۶۷) مرزباننامه را «یگانه اثر مانوی به فارسی» خواند. فرزانه در این کتاب الفهرست و مرزباننامه را آثاری با محتوا و مضمون مانوی برشمرده و فصلهای چهارم و سوم مرزباننامه را مبلغ تفکرات مانی میداند. مهدی رضایی نیز دلیل علاقهمندی مرزبان به گوشهگیری و عزلت را در آموزههای مانی میجوید. فرزانه با تأکید بر مانوی بودن مرزباننامه، دانای دینی و دیو گاوپای را به ترتیب با مانی و موبدان زرتشتی تطبیق داد ولی شواهدی ارائه نکرد. بعدها پژوهشگر دیگری، معصومه حسینی، این فرض را بیشتر بررسی کرد و گفت چون پیروان مانی پس از قتل او در خفقان بودند، ممکن است با دستکاری افسانهها و اساطیر زرتشتی، واقعهٔ قتل مانی توسط کرتیر را در قالب داستان یوشت فریان مخفی کرده باشند.