- Jul
- 2,607
- 4,905
- مدالها
- 2
ساختار روایت فیلمنامه
هیچ نویسندهای نمیتواند در ابتدا به شکل و ساختار اثر خود فکر کند و سپس بر اساس آن داستانی خلق کند. وقتی داستان را خلق کنید، ساختار هم آرامآرام و خودبهخود به وجود میآید. ساختار از موضوع و داستان اصلی نشأت میگیرد. در ادامه به چهار مدل ساختار در فیلمنامه اشاره میکنیم.
ساختار خطی: یعنی داستان از نقطهای آغاز میشود و بدون هیچ پیچوتابی روایت میشود و ادامه پیدا میکند. در این ساختار مخاطب به آسانی و بدون آشفتگی میتواند سیر حوادث را دنبال کند.
ساختار غیر خطی: در این نوع ساختار، ممکن است موضوع از وسط، آخر یا حتی از اول آغاز شود، اما در ادامه ترتیب و توالی زمان و روایت به هم میخورد. چنین ساختاری درهمآمیختگی زمانی و گاه حتی مکانی را هم در خود دارد.
ساختار دایرهای: در اینجا فیلم از صحنهای آغاز میشود و در پایان فیلم دوباره به همان نقطۀ اول باز میگردد.
ساختار پازلی: این ساختار به حالت طرح یا تصویری است که از کنار هم گذاشتن قطعات پراکنده شکل نهایی خود را پیدا میکند. و فقدان حتی یک قطعه باعث تشکیل خلأ یا حفره در تصویر میشود. این ساختار بیشتر برای فیلمهای معمایی و جنایی یا کاراگاهی استفاده میشود.
هیچ نویسندهای نمیتواند در ابتدا به شکل و ساختار اثر خود فکر کند و سپس بر اساس آن داستانی خلق کند. وقتی داستان را خلق کنید، ساختار هم آرامآرام و خودبهخود به وجود میآید. ساختار از موضوع و داستان اصلی نشأت میگیرد. در ادامه به چهار مدل ساختار در فیلمنامه اشاره میکنیم.
ساختار خطی: یعنی داستان از نقطهای آغاز میشود و بدون هیچ پیچوتابی روایت میشود و ادامه پیدا میکند. در این ساختار مخاطب به آسانی و بدون آشفتگی میتواند سیر حوادث را دنبال کند.
ساختار غیر خطی: در این نوع ساختار، ممکن است موضوع از وسط، آخر یا حتی از اول آغاز شود، اما در ادامه ترتیب و توالی زمان و روایت به هم میخورد. چنین ساختاری درهمآمیختگی زمانی و گاه حتی مکانی را هم در خود دارد.
ساختار دایرهای: در اینجا فیلم از صحنهای آغاز میشود و در پایان فیلم دوباره به همان نقطۀ اول باز میگردد.
ساختار پازلی: این ساختار به حالت طرح یا تصویری است که از کنار هم گذاشتن قطعات پراکنده شکل نهایی خود را پیدا میکند. و فقدان حتی یک قطعه باعث تشکیل خلأ یا حفره در تصویر میشود. این ساختار بیشتر برای فیلمهای معمایی و جنایی یا کاراگاهی استفاده میشود.