- Aug
- 2,871
- 21,387
- مدالها
- 4
(بخش نخست: سه نقطه)
شاعران قديم شعر كه ميگفتند، عوام و خواص تقريباً با آن بنوعي روزگار خوشي داشتند و ارتباط برقرار ميكردند. شاعران امروز كه شعر ميگويند فقط عدهاي از خواص از آن سر در ميآورند و تازه معلوم هم نيست حالي هم به آنها دست بدهد. البته يكي از بزرگترين محاسن شعر امروز بكارگيري علائم نگارشي در آن است تا خواننده خداي نكرده در فهم آن به خطا نرود. تا جايي كه بعضي از علائم جزو ذات بعضي از شعرهاي امروز در آمده است و اگر آنها را حذف كنيم، به معناي شعر لطمه وارد ميآيد. حالا ما ماندهايم و اين پرسش بزرگ كه چگونه است شعر قديم ـ با هفتصد هشتصد سال فاصله ـ بدون آنكه علائم نگارشي در آن بكار رفته باشد، درك ميشود و شعر امروز كه تازه از تنور در آمده داغ داغ است و هزار جور علائم راهنما دارد، آخرش هم ملت مسيرشان را اشتباه ميروند و سر از تركستان در ميآورند و به فهم شعر نائل نميگردند. علي ايّ حال، وظيفه امروز ما ريشهيابي اين مسئله نيست. لابد حكمتي در اين كار هست كه ما از آن سر در نميآوريم.
شاعران قديم شعر كه ميگفتند، عوام و خواص تقريباً با آن بنوعي روزگار خوشي داشتند و ارتباط برقرار ميكردند. شاعران امروز كه شعر ميگويند فقط عدهاي از خواص از آن سر در ميآورند و تازه معلوم هم نيست حالي هم به آنها دست بدهد. البته يكي از بزرگترين محاسن شعر امروز بكارگيري علائم نگارشي در آن است تا خواننده خداي نكرده در فهم آن به خطا نرود. تا جايي كه بعضي از علائم جزو ذات بعضي از شعرهاي امروز در آمده است و اگر آنها را حذف كنيم، به معناي شعر لطمه وارد ميآيد. حالا ما ماندهايم و اين پرسش بزرگ كه چگونه است شعر قديم ـ با هفتصد هشتصد سال فاصله ـ بدون آنكه علائم نگارشي در آن بكار رفته باشد، درك ميشود و شعر امروز كه تازه از تنور در آمده داغ داغ است و هزار جور علائم راهنما دارد، آخرش هم ملت مسيرشان را اشتباه ميروند و سر از تركستان در ميآورند و به فهم شعر نائل نميگردند. علي ايّ حال، وظيفه امروز ما ريشهيابي اين مسئله نيست. لابد حكمتي در اين كار هست كه ما از آن سر در نميآوريم.