- Aug
- 2,871
- 21,387
- مدالها
- 4
بعضيها ميگويند بزرگترين ضعف آثار شاعران خيلي بزرگ قديم، نداشتن علائم نگارشي در آنهاست. بطوري كه اگر مرحوم احمد شاملو به داد حافظ نميرسيد، معلوم نبود كه ما امروز پديدهاي به اسم حافظ هم داشتيم و يا ميتوانستيم با شعرهايش ارتباط برقرار كنيم. اينكه امروزه پير و جوان و خرد و كلان احساس ميكنند حافظ را ميفهمند، بخش عمدهاش مديون مجاهدتهاي خاموش شاملو در نصب علائم متعدد راهنمايي و رانندگي در شعر حافظ است. بطوري كه حتا ميتوان گفت اهتمام شاملو در اين قضيه كم از كاري نيست كه فردوسي در مورد احياي زبان فارسي كرد. اصلاً شاملو توانست با يك ويرگول و دو نقطه و علامت (!) غزلهاي الكن حافظ را راه بيندازد و روانه ذهنهاي عليل خوانندگان كند.
باري، ما در سلسله مباحثات خود در مورد نقش علائم نگارشي در شعر معاصر، تصميم داريم در مورد يك علامت مهم كه چندين و چند معنا از آن در ذهن متبادر ميشود، صحبت كنيم و آن علامت چيزي نيست جز علامت (!)
...
باري، ما در سلسله مباحثات خود در مورد نقش علائم نگارشي در شعر معاصر، تصميم داريم در مورد يك علامت مهم كه چندين و چند معنا از آن در ذهن متبادر ميشود، صحبت كنيم و آن علامت چيزي نيست جز علامت (!)
...