جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی نقطه عطف، نقطه اشباع(بخش اول) در نمایش‌نامه نویسی

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته نمایش‌نامه توسط -pariya- با نام نقطه عطف، نقطه اشباع(بخش اول) در نمایش‌نامه نویسی ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 374 بازدید, 26 پاسخ و 5 بار واکنش داشته است
نام دسته نمایش‌نامه
نام موضوع نقطه عطف، نقطه اشباع(بخش اول) در نمایش‌نامه نویسی
نویسنده موضوع -pariya-
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط -pariya-
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,507
مدال‌ها
12
این نقطه ، نقطه عطف است. نقطه پایان جستجوهای قانونی و اخلاقی، و نقطه آغاز مسیری خطرناک و غیرقانونی و قطعا مخالف با اخلاقیات همیشگی شخصیت داستان!
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,507
مدال‌ها
12
چرا و چطور قهرمان ما به این نقطه رسیده است؟
مرور که می کنیم، می بینیم او تمام کارهایی را که(بدون فکر اقدامی نادرست) می توانست انجام دهد، انجام داده و قدم برنداشته ، برایش باقی نمانده! راه را کامل طی کرده و موفق نشده ! اطلاعات مسیر طی شده توسط شخصیت ، علیرغم تفاوتهایشان ، از یک جنس هستند: اقدامات قانونی!
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,507
مدال‌ها
12
همه اطلاعات ضروری و محتمل “اقدامات قانونی” به مخاطب داده شده و جای سئوال و تردیدی برای مخاطب نمانده! مخاطب می پذیرد که حالا زمان برداشتن قدمی متفاوت است!

 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,507
مدال‌ها
12
نقطه عطف، نقطه”اشباع اطلاعات” مسیر طی شده است!
در این بحث ، تمرکز روی نقطه عطف میان پرده هاست!
وقتی قهرمان(پیش برنده ) مسیر معینی را در داستان طی می کند، و اطلاعات آن مسیر و موانع پیش روی قهرمان ، به طور کامل و اقناع کننده ، به مخاطب داده می شود ، وقتی مسیر طی شده به نقطه اشباع اطلاعات می رسد، مخاطب آماده پذیرش وقوع نقطه عطف و آغاز مسیری تازه در داستان(فیلمنامه) است! مسیری با اطلاعاتی تازه!
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,507
مدال‌ها
12
البته مشروط به کامل بودن اطلاعات مسیر طی شده و باقی نماندن پرسش هایی از این دست برای مخاطب:”…… چرا به فلان آدم مراجعه نکرد؟چرا فلان کار را نکرد؟چرا از همان همسایه ثروتمند درخواست کمک نکرد؟…؟”
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,507
مدال‌ها
12
نکته ای باقی مانده:

ممکن است به این نقطه اشباع اطلاعات از یک مسیر برسیم و متوجه شویم از دقیقه ۳۰-۳۵ فیلمنامه هم گذشته ایم و چنین پرده بندی اصلا مناسب فیلمنامه مان نیست( معمولا در نسخه اول فیلمنامه ، چنین وضعیتی محنمل است)!
گو اینکه بعضی از فیلمنامه ها نقاط عطف و پرده بندی های متفاوتی دارند، اما در صورت مواجهه با چنین مشکلی ، راه حل ساده است(البته در چهارچوب نظری و کلام ، و نه الزاما اجرا!)
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,507
مدال‌ها
12
راه حل مشکل این است که پرده طی شده را مرور کنیم ، اضافات را حذف کنیم ، سکانس های مشابه را ادغام کنیم ، بخش هایی از رویدادها را که جذابیت کافی ندارند ، به اطلاعات کوتاه تصویری یا کلامی تبدیل کنیم و …! به این شکل ،به زمان بندی و پرده بندی دلخواه و ضروری برای فیلمنامه مان دست پیدا می کنیم. البته اشباع اطلاعات باید محفوظ بماند!
گرچه برای نویسنده ها ، غالبا “حذف کردن” توام با حسرت و افسوس است!
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,507
مدال‌ها
12
در ادامه بحث نقطه عطف و اشباع اطلاعات پرده طی شده، سئوال دیگری پیش می آید:
آیا اشباع اطلاعات فقط در مقیاس پرده بندی و نقاط عطف میان پرده ها مصداق می یابد؟ بنا به تعریف ، سکانس در عین اینکه جزئی از فیلمنامه است ، خود به جهت اطلاعات ، واحدی مستقل است. به عبارت دیگر(با اندکی تسامح برای بیان مطلب!) سکانس ، در مقیاس کوچکتر ، موقعیتی شبیه پرده دارد، دست کم در این بحث خاص! چه زمانی و به چه دلیل یک سکانس را تمام شده می دانیم
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,507
مدال‌ها
12
که اطلاعات ضروری برای آن سکانس، به نقطه پایان رسیده باشد! یعنی به نقطه عطف آن سکانس! و این یعنی همان اشباع اطلاعات آن سکانس! اطلاعات یک سکانس، در تصویرش (چه در فیلمنامه و روی کاغذ، چه در فیلم و روی پرده) شامل همه دارایی آن سکانس است ،
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,507
مدال‌ها
12
یعنی همه اطلاعات مربوط به موضوع، کشمکش ، حال و هوا ، روابط، شخصیت ها و مفاهیم مطروحه در آن سکانس. وقتی همه اطلاعات سکانس عرضه شد، و دیگر دلیلی برای ادامه سکانس نماند، به نقطه عطف و پایان سکانس رسیده ایم!
 
بالا پایین