جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

چشم سوم چشم سوم چیست؟

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته جبر و اختیار توسط Hilda; با نام چشم سوم چیست؟ ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 562 بازدید, 31 پاسخ و 2 بار واکنش داشته است
نام دسته جبر و اختیار
نام موضوع چشم سوم چیست؟
نویسنده موضوع Hilda;
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط Hilda;
موضوع نویسنده

Hilda;

سطح
5
 
کاربر ممتاز
کاربر ممتاز
Aug
2,880
16,281
مدال‌ها
10
«چشم سوم» مفهومی متافیزیکی است که به دارنده آن کمک می‌کند تا نسبت به چیز‌هایی که دیگران درک نمی‌کنند، حساس باشد

685331_230.png
 
موضوع نویسنده

Hilda;

سطح
5
 
کاربر ممتاز
کاربر ممتاز
Aug
2,880
16,281
مدال‌ها
10
فرارو- چشم سوم، یک مفهوم متافیزیکی است که از گذشته دور مورد توجه فرهنگ‌ها و اقوام مختلف بوده است و بسیاری از افراد داشتن این ویژگی را قابل احترام می‌دانستند. این چشم که با «غده صنوبری» موجود در مغز انسان مرتبط است را در وسط پیشانی و در میان دو چشم انسان، مکان یابی می‌کنند. همین امر سبب شده است که از گذشته‌های دور پیشانی انسان را با تصاویری همچون چشم و مار در وسط پیشانی تزئیین کنند و امروزه نیز در برخی فرهنگ‌ها (همچون هندوها) به صورت نقطه‌ای رنگی یا خطی سفید، باقی مانده است. بسیاری بر این باورند که داشتن چشم سوم باعث می‌شود توانایی انسان به حدی بالا برود که بتوانند کار‌هایی خارق العاده را به انجام برسد. امروزه نیز بسیاری از افراد علاقه شدیدی به داشتن چنین چشمی از خود نشان داده اند و حتی کلاس‌ها و اساتیدی برای آن شکل گرفته است.
 
موضوع نویسنده

Hilda;

سطح
5
 
کاربر ممتاز
کاربر ممتاز
Aug
2,880
16,281
مدال‌ها
10

چشم سوم چیست؟​

چشم سوم (که به آن چشم ذهن یا چشم داخلی نیز گفته می‌شود) یک مفهوم عرفانی و باطنی از یک چشم نامرئی است که معمولاً به صورت واقع شده در پیشانی انسان به تصویر کشیده می‌شود و ادراکی فراتر از دید معمولی می‌دهد. چشم سوم در فرهنگ باستانی هند، «آجنا» یا «چاکرای سوم» خوانده می‌شود که ششمین چاکرای اصلی در بدن، بر طبق آئین هندو است. آجنا به ادعای آیین هندو قسمتی از مغز است که می‌توان از طریق فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن، یوگا و سایر فعالیت‌های روانی آن را قوی‌تر ساخت؛ همان‌طور که یک عضله را می‌توان قوی‌تر ساخت. در آئین هندو این چاکرا، نشان‌دهنده ذهن ناخودآگاه است و ارتباط مستقیمی با «برهمن» دارد. درحالی که یک انسان با دو چشم قادر است دنیای فیزیکی را ببیند، به عقیده پیروان هندوئیسم چشم سوم، قدرت دیدن آینده را هم به انسان می‌دهد. این گروه معتقدند که چاکرای چشم سوم به بینش انسان‌ها متصل است و به آن‌ها توانایی ارتباط با دنیا را می‌دهد و کمک می‌کند که از گذشته و آینده پیام دریافت کنند.
 
موضوع نویسنده

Hilda;

سطح
5
 
کاربر ممتاز
کاربر ممتاز
Aug
2,880
16,281
مدال‌ها
10

انسان از چه زمانی با چشم سوم آشنا شد؟​

تمدن سومر در بین النهرین، یکی از کهن‌ترین تمدن‌های بشری است که در حاشیه رود‌های دجله و فرات-در خاک کشور عراق امروزی- و در حدود ۵ تا ۴ هزار سال پیش از میلاد مسیح شکل گرفت. به باور بسیاری از کارشناسان، سومریان جزو اولین پیشگامان ایجاد فرهنگ شهری و تمدن هستند و گویا نخستین تمدن آن‌ها در هزاره چهارم پیش از میلاد در «اوروک» ایجاد شد. جالب توجه آن است که این پیشگامان مدنیت به خدایانی باور داشتند که اغلب آن‌ها با میوه کاجی در دست به تصویر کشیده شده اند. این خدایان در تقسیم بند‌های الهی سومریان جزو گروه خدایان «آنوناکی» به شمار می‌روند که به معنای فرزندان خدای «آنو» (خدای آسمان) است.
 
موضوع نویسنده

Hilda;

سطح
5
 
کاربر ممتاز
کاربر ممتاز
Aug
2,880
16,281
مدال‌ها
10
به عبارت بهتر آنوناکی، خدایان بسیار کهن و اولیه سومری هستند. آن‌ها خدایان باروری جهان زیرین نیز می‌باشند، که در نهایت به عالم مردگان ربط پیدا می‌کنند، جایی که مردگان مورد قضاوت قرار می‌گیرند و نام آن‌ها از خدای قدیمی آسمان که آنو (آن) نام دارد گرفته شده است. در اساطیر سومری این خدایان از جهان خارج آمده اند و اینکه اکثر آن‌ها میوه کاجی در دست دارند به باور بسیاری کارشناسان به این معناست که آن‌ها برای دستیابی به این میوه به زمین آمده اند. اما چرا این میوه برای این خدایان مهم بوده است؟ موضوع به همین چشم سوم باز می‌گردد چرا که از گذشته‌های بسیار دور، بسیاری از حکیمان باستان، این چشم را در ارتباط با غده‌ای در مغز انسان به نام «غده صنوبری» (Pineal gland) مرتبط دانسته و حتی هر دو را یک چیز قلمداد کرده اند. به عبارت دیگر خدایان آنوناکی برای به دست آوردن قدرت آگاهی بخشی این چشم سوم به زمین آمده بودند.
 
موضوع نویسنده

Hilda;

سطح
5
 
کاربر ممتاز
کاربر ممتاز
Aug
2,880
16,281
مدال‌ها
10
«شیوا» و سایر خدایان باستانی هندو نیز اغلب با چشم سومی بر پیشانی خود به تصویر کشیده می‌شوند. این چشم نشانگر بیداری یا روشنگری قلمداد می‌شود و به عنوان توانایی دیدن در قلمرو‌های فراتر از هستی، تفسیر شده است. مو‌های مخوف شیوا که به صورت دسته‌ای از مار‌های پیچیده شده به نظر می‌رسد، شباهت بسیار زیادی به مارپیچ‌های غده صنوبری دارد.
 
موضوع نویسنده

Hilda;

سطح
5
 
کاربر ممتاز
کاربر ممتاز
Aug
2,880
16,281
مدال‌ها
10
همین تصویر در یونان و مصر باستان هم نیز قابل مشاهده است. در مصر باستان، چشم «را» و چشم «هورس» که از نماد‌های بسیار مهم آن عصر بودند نه تنها شباهت بسیار زیادی به شکل واقعی موقعیت غده صنوبری داشتند، بلکه همیشه به صورت مفرد به تصویر کشیده می‌شدند که گویی اشاره به یگانگی آن دارد. همچنین تصویر مار که از پیشانی خارج شده است و بر روی کلاه‌ها و تاج‌های مصری به وفور دیده می‌شود، الگویی برگرفته از سنت‌های هند باستان درباره چشم سوم است. قرار گرفتن سر مار که موجودی مقدس به شمار می‌رود، در محل چشم سوم (پیشانی)، نشان از اهمیت این جایگاه دارد.
 
موضوع نویسنده

Hilda;

سطح
5
 
کاربر ممتاز
کاربر ممتاز
Aug
2,880
16,281
مدال‌ها
10
اهمیت غده صنوبری نه تنها در اساطیر و اندیشه‌های دینی، بلکه قرنهاست که مورد بررسی‌های علمی نیز قرار گرفته است و اولین اسناد موجود درباره آن به یک پزشک و فیلسوف یونانی معروف به «گالن» باز می‌گردد. همکاران هم عصر گالن معتقد بودند که آنزیم غده صنوبری باعث گردش خون در «نفس» انسان که به عنوان «اولین ابزار روح» نامیده شده است، می‌شود. اما گالن این مسئله را رد کرد و بر این باور بود که غده صنوبری، فقط در تنظیم جریان خون نقش دارد. باور به ویژگی‌های ماوراء طبیعی غده صنوبری هنگامی دوباره زنده شد که دانشمند و اندیشمند بزرگ فرانسوی «رنه دکارت» (۱۵۹۶-۱۶۵۰ م)، مجدداً به آن توجه کرد. دکارت مدعی شد که این غده «مقر اصلی روح» است و معتقد بود که غده صنوبری سرچشمه اندیشه است. وی معتقد بود که این غده در هر انسانی منحصر به فرد است و می‌توان با استفاده از آن ذهن را از بدن جدا کرد.
 
بالا پایین