جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی 7 مرحله در نوشتن یک داستان معمایی

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته ژانر ها توسط آریانا با نام 7 مرحله در نوشتن یک داستان معمایی ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 568 بازدید, 28 پاسخ و 0 بار واکنش داشته است
نام دسته ژانر ها
نام موضوع 7 مرحله در نوشتن یک داستان معمایی
نویسنده موضوع آریانا
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط آریانا
موضوع نویسنده

آریانا

سطح
5
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Mar
3,433
12,584
مدال‌ها
6
" داشتیم تسلیم می شدیم و می خواستیم به خانه برگردیم که کسی دختر را از روی پل پایین انداخت."

- جان دی مک دونالد، تیره تر از کهربا

از طرف دیگر، فضای زیادی برای کارهای مختلف وجود دارد. دین کونتز از این توصیه قدیمی پیروی می کند و با ایجاد تقابل بین جزئیات بی اهمیت و خشونت ناگهانی، داستان را به طرز تکان دهنده ای آغاز می کند:

"سه شنبه روزی خوب در کالیفرنیا بود، آفتابی و نوید دهنده، تا زمانی که هری لیون مجبور شد هنگام ناهار به کسی شلیک کند."

- دین کوونتز، اشک اژدها
 
موضوع نویسنده

آریانا

سطح
5
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Mar
3,433
12,584
مدال‌ها
6
در واقع، فقط یک "روش صحیح" برای آغاز رمان معمایی وجود ندارد. اما برای اطمینان از اینکه این شروع خوبی است، می توانید از خود بپرسید:

آیا توجه خواننده را به خود جلب می کند؟
آیا خواننده را به پرسیدن سؤالات بیشتر سوق می دهد؟
آیا برخی مخاطرات (به عنوان مثال کشمکش، خطر، یا افشای چیزی برای شخصیت اصلی) را به داستان معرفی می کند؟
 
موضوع نویسنده

آریانا

سطح
5
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Mar
3,433
12,584
مدال‌ها
6
گمراه کردن و ارتباط بین سرنخ ها
اکنون که با یک شروع عالی، خوانندگان را با موفقیت جذب داستان خود کرده اید، برای درگیر کردن آنها، باید پیرنگ داستان خود را حول سرنخ های راه حل معما تنظیم کنید.

برای این منظور ، از منحنی Fichtean استفاده کنید، یک ساختار داستانی که بر تنش و بحران های کوچک تأکید دارد، ایده این است که خوانندگان را مشتاق رسیدن به نقطه اوج کنید. این کار در یک رمان معمایی ضروری است! شما باید پیرنگ داستان خود را طوری تنظیم کنید که هر سرنخ جدید، تا قبل از رسیدن به اوج داستان، تنش را افزایش دهد.
این لحظه زمانی اتفاق می افتد که سرنخ اصلی مشخص می شود، یا وقتی که کارآگاه داستان شما به اهمیت یک سرنخ فراموش شده پی می برد. آنچه در این مرحله اتفاق می افتد منجر به پایان یافتن رمان شما می شود.
 
موضوع نویسنده

آریانا

سطح
5
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Mar
3,433
12,584
مدال‌ها
6
نکته: هنگام برنامه ریزی برای سرنخ ها خواننده را در ذهن داشته باشید! یک داستان معمایی خوب به شخصیت هایش اجازه نمی دهد همه کارها را انجام دهند. بلکه به خوانندگان در حل معما نقش فعالی می دهد. برای جالبتر کردن داستان، بصورت ظریف از جهت دهی اشتباه استفاده کنید که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.
 
موضوع نویسنده

آریانا

سطح
5
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Mar
3,433
12,584
مدال‌ها
6
گمراه کردن خوانندگان
خواننده را از حقیقت دور کنید. ممکن است فکر کنید اینکار حس بدی را ایجاد می کند. اما اگر به خوبی انجام شود، می تواند بخشی از سرگرمی داستان باشد. دور کردن خواننده از حقیقت یکی از مشخصه های اصلی ژانر معمایی است که به بالا بردن تنش و افزایش سرعت داستان کمک می کند. (ناگفته نماند، این کار باعث می شود خوانندگان نتوانند جواب معما را خیلی زود حدس بزنند.)

می توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

شخصیتی که همدست به نظر می رسد، اما اینطور نیست.
شیئی که مهمتر از آنچه در واقعیت است به نظر می رسد.
سرنخی گمراه کننده که توسط مجرم کاشته شده است.
سرانجام، به یاد داشته باشید که وقتی صحبت از پایان داستان معمایی شما می شود، مهم است که عادلانه بازی کنید. خواهر دوقلوی مظنون را به عنوان پیچش آخر بدون هیچ پیش زمینه قبلی به داستان معرفی نکنید! دور کردن خواننده از حقیقت ایرادی ندارد، اما اگر می خواهید خوانندگان را راضی کنید نتیجه گیری باید کاملاً منطقی باشد.
 
موضوع نویسنده

آریانا

سطح
5
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Mar
3,433
12,584
مدال‌ها
6
3. شخصیت های خود را ترسیم کنید
برای توسعه شخصیت های داستان، شاید شروع داستان در صحنه جنایت مفید باشد. صحنه را به تصویر بکشید و از خود بپرسید: مقصر کیست؟ سپس شخصیت های دیگر داستان خود را در آن صحنه جمع کنید. این داستان ها را برای هر کدام از شخصیت ها مشخص کنید و آنها را به صورت لایه لایه بسازید و جنایت را در مرکز داستان خود نگه دارید.
 
موضوع نویسنده

آریانا

سطح
5
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Mar
3,433
12,584
مدال‌ها
6
مجرم
برای نوشتن شخصیت یک مجرم، ابتدا باید انگیزه آنها را دقیقاً مشخص کنید. تمام پیرنگ داستان شما حول این شخصیت و دلیل آنها برای ارتکاب جرم است، بنابراین باید کاملاً قابل باور باشد.

مگر اینکه با یک قاتل زنجیره ای سروکار دارید ( که در این صورت انگیزه آنها ممکن است مبهم و بدون دلیل باشد)، فهمیدن انگیزه مجرم داستان شما همیشه باید این سؤال را در خود داشته باشد: قاتل با اینکار چه چیزهایی را به دست می آورد یا از دست می دهد؟ پاسخ پول، عشق یا هر چیز دیگری می تواند باشد.
 
موضوع نویسنده

آریانا

سطح
5
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Mar
3,433
12,584
مدال‌ها
6
مظنونین
برای اینکه داستان یک داستان معمایی باشد، مجرم نمی تواند تنها جنایتکار احتمالی باشد. برای اینکه خوانندگان در جستجوی حقیقت باشند، سعی کنید سایر مظنونان خود را با داشتن هر سه مورد زیر نشان دهید:

وسیله (آیا آنها به اسلحه دسترسی داشتند؟)
انگیزه (آنها از ارتکاب جرم چه سودی می برند؟)
فرصت (آیا آنها نزدیک صحنه جنایت بودند؟)
پس از آن، وظیفه کارآگاه یا هر شخص دیگری که درصدد یافتن مجرم است این است که بفهمد آیا آنها هر سه این موارد را دارند. شاید بدانید که سرهنگ هنگام قتل خانم اسکارلت با اسلحه در اتاق ناهارخوری بوده است اما چرا او باید مرگ این زن را بخواهد؟
اگر احساس می کنید که روایت شما به کشف حقیقت خیلی نزدیک شده است، می توانید با دور کردن خواننده از حقیقت، خوانندگان داستان را گمراه کنید (شاید سرهنگ با خانم اسکارلت رابطه ای نامشروع داشته است). اما اطمینان حاصل کنید که وقتی مجرم واقعی فاش شد، می توان سایر مظنونان را واقعاً تبرئه کرد.
 
موضوع نویسنده

آریانا

سطح
5
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Mar
3,433
12,584
مدال‌ها
6
کارآگاه
کارآگاه داستان شما که می تواند یک همسایه فضول یا یک بازپرس باشد، به عنوان چشم و گوش رمان شما عمل می کند، بنابراین مهم است که خواننده از همان ابتدا روی آنها حساب کند.

برای انجام این کار انگیزه کارآگاه داستان خود را تعیین کنید. چه عاملی باعث می شود آنها نتوانند پرونده را رها کنند؟ آیا یک فرد بی گناه زندانی خواهد شد؟ آیا قاتل احتمالاً دوباره دست به ارتکاب جرم می زند؟ یا اینکه انگیزه کاراگاه شما کمتر فداکارانه است و به دنبال ارتقا یا پاداش نقدی است؟

برای افزایش ریسک خطر با نزدیک شدن داستان به اوج خود، می توانید کاراگاه یا شخصی نزدیک به او را نیز به خطر بیندازید. هرچه خوانندگان بیشتر به این شخصیت اهمیت دهند، هیجان بیشتری را نیز با خواندن داستان شما تجربه خواهند کرد!
 
موضوع نویسنده

آریانا

سطح
5
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Mar
3,433
12,584
مدال‌ها
6
قربانی
از دادن جایگاه واقعی به قربانی خود نترسید. دقیقاً مانند آنچه در دنیای واقعی اتفاق می افتد، مرگ آنها نه تنها به دلیل داستانی که در پی آن می آید مهم است، بلکه به این دلیل که او شخصی بوده که فراتر از شرایط مرگش وجود داشته است.

در واقع، حتی اگر در داستان معمایی شما، با قتل بسیار راحت برخورد می شود، با تأمل در مورد مرگ قربانی خود، اولاً داستان شما واقع بینانه تر می شود و ثانیاً لایه دیگری به رمز و راز داستان افزوده می شود. به عنوان مثال، فرض کنید که قربانی مدیر یک شرکت بوده است، و خوشحالی کارمندانش باعث می شود که آنها به نظر کاراگاه داستان شما مشکوک بنظر برسند که اتفاقاً این کاراگاه با قربانی رابطه عاطفی داشته است.

نکته: برای ایجاد شخصیت های سه بعدی، برای هرکدام با کمک یک پرسشنامه شخصیت، تمام جوانب شخصیتی آن ها را بیرون بکشید. بدانید چه چیزی را پنهان می کنند، نسبت به چه چیزهایی وفادارند و چه عواملی باعث رفتار آنها می شود - سپس این پاسخ ها را در جایی که مرتبط است در داستان خود بگنجانید!
 
بالا پایین