baran.kh
سطح
4
همیار سرپرست علوم و فناوری
پرسنل مدیریت
همیار علوم و فناوری
مدیر تالار پانسیون مطالعاتی
منتقد ادبیات
ناظر کتاب
ناظر تایید
کاربر ممتاز
- Jan
- 5,096
- 9,364
- مدالها
- 4
بایستههایی درمورد انتخاب مسئله پژوهشی
در انتخاب مسائل پژوهشی، به نکتههایی باید توجه داشت که مهمترین آنها عبارتاند از:
پرهیز از دوباره کاری در تحقیقات و وفاداری به تحقیقات انجام شده پیشین؛-
. 2-مهم بودن مسئله تحقیق و ارزش بررسی داشتن آن (جدید و بدیع بودن موضوع، حد و مرز داشتن، مبهم نبودن و برخورداری از اهمیت و اولویت)؛
3-علاقهمندی، کنجکاوی و کشش علمی برای شناخت آن؛
4-بهرهمندی از آموزش لازم و برخورداری از شرایط و توانمندی مناسب (متناسب بودن با توانایی، دانش و مهارت پژوهشگر)؛
5-فراهم بودن اطلاعات برای سنجش و عملی بودن روش تحقیق؛
6-وجود وسایل و امکانات، منابع و اسناد مورد نیاز تحقیق و اطمینان نسبی به موفقیت آمیز بودن آن؛
پیشبینی مسائل، موانع، رویدادها و خسارتهای احتمالی در رابطه با تحقیق؛-
8-وجود زمان لازم برای انجام تحقیق؛
9-توجه به کُنه و جنبههای مسئله تحقیق با عنایت به سؤالهای زیر:
1ـ 9. آیا زمینه مسئله، گستردگی و ویژگیهای آن با توجه به پیشینه تحقیق بیان شده است؟
2ـ 9. آیا مسئله، دامنۀ مطالعه را محدود میکند؟
3ـ 9. آیا مسئله قلمرو علمی تحقیق را مشخص میکند؟
4ـ 9. آیا اهمیت مسئله، بر حسب یک یا چند ملاک زیر بررسی شده است:
الف) دستیابی به یک شیوۀ نو در اجرای امور؛
ب) تدوین یک نظریه؛
ج) عمومیت بخشیدن و گسترش دانش و نظریههای علمی؛
د) پاسخگویی به مسائل جامعه؛
هـ ) پیشبرد روش شناسی در تحقیق؛
5ـ 9. آیا میتوان در مورد آن فرضیههایی مطرح کرد؟
6ـ 9. آیا فرضیههای تحقیق، قابلیت جهتدهی و هدایت سامانمند به تحقیق را دارد؟
7ـ 9. آیا متغیرهای پژوهش در آن مشخص است؟
8ـ 9. آیا تعریف عملیاتی متغیرهای آن امکانپذیر است
در انتخاب مسائل پژوهشی، به نکتههایی باید توجه داشت که مهمترین آنها عبارتاند از:
پرهیز از دوباره کاری در تحقیقات و وفاداری به تحقیقات انجام شده پیشین؛-
. 2-مهم بودن مسئله تحقیق و ارزش بررسی داشتن آن (جدید و بدیع بودن موضوع، حد و مرز داشتن، مبهم نبودن و برخورداری از اهمیت و اولویت)؛
3-علاقهمندی، کنجکاوی و کشش علمی برای شناخت آن؛
4-بهرهمندی از آموزش لازم و برخورداری از شرایط و توانمندی مناسب (متناسب بودن با توانایی، دانش و مهارت پژوهشگر)؛
5-فراهم بودن اطلاعات برای سنجش و عملی بودن روش تحقیق؛
6-وجود وسایل و امکانات، منابع و اسناد مورد نیاز تحقیق و اطمینان نسبی به موفقیت آمیز بودن آن؛
پیشبینی مسائل، موانع، رویدادها و خسارتهای احتمالی در رابطه با تحقیق؛-
8-وجود زمان لازم برای انجام تحقیق؛
9-توجه به کُنه و جنبههای مسئله تحقیق با عنایت به سؤالهای زیر:
1ـ 9. آیا زمینه مسئله، گستردگی و ویژگیهای آن با توجه به پیشینه تحقیق بیان شده است؟
2ـ 9. آیا مسئله، دامنۀ مطالعه را محدود میکند؟
3ـ 9. آیا مسئله قلمرو علمی تحقیق را مشخص میکند؟
4ـ 9. آیا اهمیت مسئله، بر حسب یک یا چند ملاک زیر بررسی شده است:
الف) دستیابی به یک شیوۀ نو در اجرای امور؛
ب) تدوین یک نظریه؛
ج) عمومیت بخشیدن و گسترش دانش و نظریههای علمی؛
د) پاسخگویی به مسائل جامعه؛
هـ ) پیشبرد روش شناسی در تحقیق؛
5ـ 9. آیا میتوان در مورد آن فرضیههایی مطرح کرد؟
6ـ 9. آیا فرضیههای تحقیق، قابلیت جهتدهی و هدایت سامانمند به تحقیق را دارد؟
7ـ 9. آیا متغیرهای پژوهش در آن مشخص است؟
8ـ 9. آیا تعریف عملیاتی متغیرهای آن امکانپذیر است