جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی نحوه ی آموزش انشا

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزشات انشاء‌نویسی توسط Mahi.otred با نام نحوه ی آموزش انشا ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 1,039 بازدید, 35 پاسخ و 0 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزشات انشاء‌نویسی
نام موضوع نحوه ی آموزش انشا
نویسنده موضوع Mahi.otred
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط Mahi.otred
موضوع نویسنده

Mahi.otred

سطح
5
 
ویراستار انجمن
ویراستار انجمن
Apr
5,570
6,494
مدال‌ها
12
6- روش مسابقه جمله های ادبی

از دانش آموزان می خواهیم در مورد چند موضوع یا چند اسم مانند : مادر ، آسمان ، خدا و... جمله های زیبا بنویسید. بعد از جمع آوری جمله ها بهترین جمله توسّط دبیر انتخاب می شود و دانش آموزی بهترین جمله ها را روی تخته می نویسد و نام گوینده یا نویسنده ی آن را ذکر می کند . زمانی که جمله ها تمام شد از بچّه ها می خواهیم با آن جمله یک انشا بنویسند . بعد از خواندن انشاها بهترین را برگزیده و در نشریّه ی مدرسه چاپ می کنیم تا دیگران نیز تشویق شوند و انشای جدیدی بنویسند.
 
موضوع نویسنده

Mahi.otred

سطح
5
 
ویراستار انجمن
ویراستار انجمن
Apr
5,570
6,494
مدال‌ها
12
7- روش خاطره نویسی

برای دانش آموزان یک خاطره تعریف کرده یا خوانده می شود و بعد از تمام شدن خاطره ازآن ها می خواهیم آن چه را که از خاطره در ذهنشان مانده ، بنویسند و در مرحله ی بعدی می خواهیم یک داستان یا خاطره از خود یا اقوامشان بنویسند.
 
موضوع نویسنده

Mahi.otred

سطح
5
 
ویراستار انجمن
ویراستار انجمن
Apr
5,570
6,494
مدال‌ها
12
8- روش تکمیل داستان

در این روش بچّه ها چشم را بسته و نفس های عمیق می کشند و گوش های خود را آماده ی شنیدن صدای دبیر می کنند ؛ دبیر داستانی را آغاز می کند و هر دانش آموزی که اسمش گفته شود ، موظّف است آن را با یک جمله کامل تر کند تا زمانی که داستان تمام شود.
 
موضوع نویسنده

Mahi.otred

سطح
5
 
ویراستار انجمن
ویراستار انجمن
Apr
5,570
6,494
مدال‌ها
12
9- روش جدول کلمات پراکنده

ابتدا جدولی با ستون های عمودی و افقی تهیّه کرده و از دانش آموزان می خواهیم تعدادی کلمه که ارتباطی با یک دیگر ندارند ؛ بگویند . پس از گنجاندن این لغات در جدول ، از هر دانش آموز می خواهیم با کلمات یک ردیف یا یک ستون آن ، جمله ای بنویسد و در آخر از هر گروه می خواهیم متنی نوشته باشند که درآن از این جمله ها ( جملات ساخته شده ) استفاده شده باشد .

آتش آهن ربا دیوانه گل تکواندو من خرما
 
موضوع نویسنده

Mahi.otred

سطح
5
 
ویراستار انجمن
ویراستار انجمن
Apr
5,570
6,494
مدال‌ها
12
10 –روش خورشیدی

روش خورشیدی نوعی بازی با کلمات است ؛ یک نفر یک کلمه می گوید و آن را درون خورشیدی می گذارند . سپس چند کلمه ی مرتبط با آن کلمه که مثل شعاع های آن می شود می گویند و بعد برای هر کلمه جمله می سازند . در پایان جمله ها را کنار هم گذاشته و یک متن می نویسن

ساحل دریا شن طوفان آب موج قایق
 
موضوع نویسنده

Mahi.otred

سطح
5
 
ویراستار انجمن
ویراستار انجمن
Apr
5,570
6,494
مدال‌ها
12
11- روش « کریگان »

این روش شش مرحله دارد . برای توصیف ، ابتدا از یک جمله ی ساده ی خبری شروع کنید . راجع به این جمله سه جمله ی دیگر بنویسید. راجع به هر یک از سه جمله ، چهار تا پنج جمله ی صریح و روشن و درعین حال جزیی بنویسید . سپس پاراگراف ها را تنظیم کنید و نظم منطقی بین جمله ها و پاراگراف ها را رعایت کنید.
 
موضوع نویسنده

Mahi.otred

سطح
5
 
ویراستار انجمن
ویراستار انجمن
Apr
5,570
6,494
مدال‌ها
12
12- انشای تخیّلی

کلاسی این نوع تدریس انشا یکی از پرطرفدار ترین نوع روش ها در میان دانش آموزان است و روش اجرای آن به این صورت است :

- موضوع را مشخّص می کنیم . به عنوان مثال : سفرخیالی

- از دانش آموزان می خواهیم چشمان خود را ببندند.

- معلّم به عنوان نویسنده درکنار دانش آموزان می نشیند.

- از دانش آموزان می خواهیم همه سفر برسفینه ی فضایی خیالی ، مشاهدات خود را به خاطر بسپارند.
 
موضوع نویسنده

Mahi.otred

سطح
5
 
ویراستار انجمن
ویراستار انجمن
Apr
5,570
6,494
مدال‌ها
12
- در هر مرحله به صورت پراکنده از هر دانش آموز می خواهیم آن چه را درخیال خود می بیند بگوید و معلّم ( نویسنده ) به سرعت یادداشت کند. ·

نکته ی بسیار مهم : معلّم باید به دقّت بدون ذکر نام دانش آموزان ، از تمام دانش آموزان در این انشا استفاده کند. می توان برای جذّاب تر کردن انشا از صداهای مختلف ( باز و بسته کردن درب کلاس ، بالا و پایین کردن پرده ، کنار زدن پرده ، جا به جایی میز ، باز و بسته کردن پنجره و... ) استفاده کرد. درپایان دانش آموزان چشمان خود را بازکرده و معلّم ( نویسنده ) انشای آن ها را می خواند .
 
موضوع نویسنده

Mahi.otred

سطح
5
 
ویراستار انجمن
ویراستار انجمن
Apr
5,570
6,494
مدال‌ها
12
13- روش بدیعه پردازی

الف) روشی است که توسّط « ویلیام گوردن » آمریکایی حدود دهه ی 1970 م تدوین یافت و به معنی اتّصال و همراهی عناصر به ظاهر بی ربط است و گوردن آن را « آشنایی زدایی » می نامید : یعنی فردی تلاش می کند با دید تازه ای به چیزهایی آشنا بنگرد. دربدیعه پردازی ، فرصت ابتکار به وجود می آید و از استعاره و تمثیل استفاده می شود که با این روش تفکّرخلاّق شکل می گیرد و خلّاقیّت به وجود می آید . بدیعه پردازی ، به بهره گیری از قدرت تخیّل می انجامد و بر جمع آوری ، تحلیل و ترکیب اطّلاعات تأکید می شود .

در بدیعه پردازی از سه نوع قیاس استفاده می شود.
 
موضوع نویسنده

Mahi.otred

سطح
5
 
ویراستار انجمن
ویراستار انجمن
Apr
5,570
6,494
مدال‌ها
12
- قیاس شخصی : همانند سازی با یک شخص ، گیاه ، حیوان و موجود بی جان یا یک پدیده است . برای مثال دانش آموز خود را به جای سنگ یا درخت قرار می دهد و تشابه ها را می یابد و با این تصوّر به وصف احساس ، اندیشه ها و آرزوهای خود می پردازد .
 
بالا پایین