جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.

آموزشی نقطه عطف، نقطه اشباع(بخش اول) در نمایش‌نامه نویسی

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته نمایش‌نامه توسط -pariya- با نام نقطه عطف، نقطه اشباع(بخش اول) در نمایش‌نامه نویسی ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 875 بازدید, 26 پاسخ و 5 بار واکنش داشته است
نام دسته نمایش‌نامه
نام موضوع نقطه عطف، نقطه اشباع(بخش اول) در نمایش‌نامه نویسی
نویسنده موضوع -pariya-
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط -pariya-
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
میکسر انجمن
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
27,243
58,126
مدال‌ها
11
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
میکسر انجمن
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
27,243
58,126
مدال‌ها
11
در مورد نقطه عطف، فراوان نوشته و گفته شده. همه می دانیم نقطه عطف، سکانس یا صحنه ای است با بار اطلاعاتی تعیین کننده، که داستان(فیلمنامه) با رسیدن به آن ، تغییر مسیر یافته و وارد مرحله جدیدی از پیشرفت می شود.
باز می دانیم که رسیدن به چنین نقاطی در فیلمنامه ضروری ست، چون تغییر مسیر داستان(در فیلمنامه) ضروریست. مهمترین نقاط عطف میانی، عطف های مابین پرده هاست ، که تغییر مسیرهای عمده داستان را (در پرده های مختلف ) موجب می شود.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
میکسر انجمن
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
27,243
58,126
مدال‌ها
11
اما سئوالی وجود دارد که به آن پاسخی داده نشده: “چه زمانی به نقطه عطف می رسیم؟”
گفته شده که غالبا بین دقایق ۱۵-۱۶ الی ۲۰-۲۵ ( در فیلمنامه های حدود ۹۰ دقیقه تا حدود ۱۰۰ دقیقه) می بایست به نقطه عطف اول (پایان پرده اول) برسیم (در فیلمنامه هایی با طول زمانی بیشتر ، این اعداد تغییر می کنند). سئوال در مناسبت این اعداد با طول فیلمنامه نیست .
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
میکسر انجمن
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
27,243
58,126
مدال‌ها
11
سئوال اینجاست که از لحاظ رویدادها و مفاهیم فیلمنامه ، چرا به نقطه میرسیم؟ به عبارت دیگر در پرده یک باید چه روندی طی شود که در این زمان ها که مناسبتشان به طور تجربی اثبات شده ، به نقطه عطف مورد نظر برسیم؟ در واقع سئوال ، چگونگی رسیدن پرده ی یک به این نقطه (سکانس) است!

 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
میکسر انجمن
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
27,243
58,126
مدال‌ها
11
برای این سئوال که مدت زیادی در ذهنم بوده، به این جواب رسیدم که فکر می کنم برای دیگر فیلمنامه نویسان ، به ویژه نویسندگان تازه نفس و تازه کار هم راه گشاست!
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
میکسر انجمن
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
27,243
58,126
مدال‌ها
11
برای روشن تر شدن مطلب از مثالی ساده استفاده می کنیم:
فرض کنیم داستان فیلمنامه مان در مورد شخصیتی (پیش برنده) است که برای درمان بیماری خطرناک یکی از عزیزانش نیاز به پولی با رقمی قابل توجه و خارج از توان خودش دارد و داستان با همین خواسته آغاز می شود.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
میکسر انجمن
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
27,243
58,126
مدال‌ها
11
قطعا در قدمهای اول ، مشکل را با نزدیکترین افراد زندگی اش ، مثل خانواده ، اقوام ، دوستان و همکاران در میان گداشته و کمک می خواهد. جواب های منفی دریافت می کند. در مرحله بعد به وام از محل کار، بانک، صندوق قرض الحسنه ، مراکز خیریه و … متوسل می شود ، اما باز هم جواب مساعدی نمی گیرد!

 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
میکسر انجمن
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
27,243
58,126
مدال‌ها
11
خلاصه به هر دری که فکرش را بکنید می زند ، ولی پول تامین نمی شود و سرخورده و مستاصل می شود. عزیزش وضع خطرناکی دارد و او مصمم به تامین پول است(ناگزیری کامل)!
حالا فکری به سرش می زند، فکری خلاف اخلاق و منش همیشگی: سرقت!
سرقت از صندوقی در محل کارش ، از خانه همسایه پولدار ، از اقوام مرفه، از بانک و …!
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
میکسر انجمن
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
27,243
58,126
مدال‌ها
11
با خوب و بد بودن این فکر کاری نداریم و سراغ پایان فیلمنامه و عقوبت او هم نمی رویم!

کازابلانکا
کازابلانکا
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
میکسر انجمن
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
27,243
58,126
مدال‌ها
11
برای بحث ما ، مهم وضعیت این شخصیت و نقطه عطف پیش روی او و فیلمنامه است. تمام درها به رویش بسته مانده و نفس عزیزش با خطر قطع شدن روبروست. فرصت کم است و دائم کمتر می شود. باید این پول را تامین کند و راهی جز یک قدم پرخطر و غیرقانونی برایش نمانده.
 
بالا پایین