جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی ویژگی‌های دیالوگ

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزش نقد توسط Tara Motlagh با نام ویژگی‌های دیالوگ ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 491 بازدید, 40 پاسخ و 2 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزش نقد
نام موضوع ویژگی‌های دیالوگ
نویسنده موضوع Tara Motlagh
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط Tara Motlagh
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,564
44,736
مدال‌ها
7
مثلا:
استیو پلک‌هایش را روی هم فشار داد و وقتی چشم باز کرد اخم در پیشانی‌اش افتاده بود.
در چنین توصیفی مخاطب خودبه‌خود متوجه می‌شود شخصیت عصبی و ناراحت است. اما بهتر این است که این وضعیت عصبی بودن او در گفتارش هم نشان داده شود.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,564
44,736
مدال‌ها
7
"استیو پلک‌هایش را روی هم فشار داد و وقتی چشم باز کرد اخم در پیشانی‌اش افتاده بود.
- بهتره تمومش کنی جان! من دیگه این‌جا نمی‌مونم."
این دیالوگ در پی یک مونولوگ توصیفی مناسب به خوبی اطلاعات لازم را درباره وضعیت استیو به خواننده می‌دهد در حالی‌که هیچ قید توصیفی به کار نرفته است.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,564
44,736
مدال‌ها
7
حالا مجسم کنید که نویسنده اگر پس از این دیالوگ از یک مونولوگ دیگر برای توصیف لحن و صدای استیو استفاده کند چه اتفاقی خواهد افتاد.
"استیو پلک‌هایش را روی هم فشار داد و وقتی چشم باز کرد اخم در پیشانی‌اش افتاده بود.
- بهتره تمومش کنی جان! من دیگه این‌جا نمی‌مونم.
جمله‌اش که با غریدن تمام شد هنوز داشت دندان‌هایش را به هم می‌سایید."
می‌بینید که علاوه بر یک دیالوگ مناسب و مونولوگ‌های توصیفی چگونه حال و هوای استیو برای مخاطب مشخص شد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,564
44,736
مدال‌ها
7
۴. استفاده از تکرار، هجو و کلیشه ممنوع

گفت‌وگو باید به نحوی باشد که وقت خواننده را به هدر ندهد، سکته نداشته باشد و اطلاعات تکراری ندهید.
برای مثال:
- سلام
- سلام، چطوری؟
- خوبم تو چطوری؟
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,564
44,736
مدال‌ها
7
آوردن یک احوالپرسی ساده و بی‌اهمیت که تنها با یک جمله آنها احوال‌پرسی کردند قابل حل است بی‌شک اشتباه بزرگی‌ست. این‌گونه دیالوگ‌ها خسته‌کننده و غیر حرفه‌ای هستند و اطلاعات مفیدی را در اختیار خواننده قرار نمی‌دهند و در ضمن از جذابیت داستان می‌کاهند.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,564
44,736
مدال‌ها
7
استفاده بیش از حد از کلیشه‌های عامیانه هم می‌تواند به دیالوگ‌ها آسیب برساند. این‌ها می‌توانند حواس خواننده را منحرف و سرعت خوانش دیالوگ‌ها را کم کنند. نویسنده باید برای نوشتن دیالوگ از استفاده بی‌رویه از واژه‌ها و عبارات عامیانه تا جای ممکن خودداری کند.
به عنوان مثال: «اوم» یا «خب» عادی است اما بهره‌بری بیش از حد آن حکم اضافه‌گویی را دارد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,564
44,736
مدال‌ها
7
۵. لو دادن ممنوع

گفت‌وگو در عین ساده بودن، نباید اطلاعات زیادی را در اختیار خواننده نگذارد. آوردن مقدار زیادی از اطلاعات داستان در یک دیالوگ علاوه بر طولانی کردن آن، جذابیت داستان را برای مخاطب از بین می‌برد. اطلاعات باید آرام‌آرام در اختیار خواننده قرار بگیرد تا سیر داستان یا حتی بخش مهمی از آن را به سرعت لو ندهد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,564
44,736
مدال‌ها
7
۶. استفاده به موقع از گفت‌وگوها

گفت‌وگو نباید برای پر کردن فضاهای خالی مورد استفاده قرار گیرد. گاهی ممکن است در صحنه‌هایی از داستان ذهن نویسنده برای نوشتن و خلق کامل آن صحنه یاری نکند و از دیالوگ‌های بیهوده برای پر کردن صحنه‌های خالی مانده استفاده کند. این امر داستان را به سمت دیالوگ‌محوری می‌برد که این امر خود اشتباه بزرگی‌ست چرا که دیالوگ‌محوری علاوه بر این‌که مونولوگ‌های کافی که حاوی توصیفات و کشمکش‌هاست را به حاشیه می‌برد، جذابیت داستان را برای مخاطب از بین می‌برد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,564
44,736
مدال‌ها
7
۷. واقع‌نما بودن یا واقع‌گرایی دیالوگ

دیالوگ واقعی یعنی آن‌چه که در واقعیتِ زندگی انتظار داریم از دهان یک دانشمند، سیاست‌مدار و یک کودک بشنویم. یعنی آن‌چه که انتظار داریم همان دانشمند، همان سیاستمدار، همان کودک موردنظر در مواجهه با موقعیت داستانی خاص بگوید.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,564
44,736
مدال‌ها
7
دیالوگ باید متناسب با شخصیت، جایگاه اجتماعی او، سن و سال و حتی مکان و زمانی که در آن قرار دارد باشد. این امر به واقعی بودن داستان و شخصیت‌ها کمک زیادی می‌کند و در واقع داستان را برای مخاطب باورپذیر می‌کند.
 
بالا پایین