جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی اصول ایده پردازی در داستان

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزش نقد توسط Tara Motlagh با نام اصول ایده پردازی در داستان ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 430 بازدید, 51 پاسخ و 2 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزش نقد
نام موضوع اصول ایده پردازی در داستان
نویسنده موضوع Tara Motlagh
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط Tara Motlagh
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,505
44,387
مدال‌ها
7
اغلب داستان‌ها در تمام ژانرها درباره‌ی موقعیت‌های گسترده‌ی تغییر در زندگی هستند؛ نبردهایی برای یک‌بار در زندگی که همه‌چیز را تغییر می‌دهد؛ هم تغییری در بیرون که موقعیت‌های مهم زندگی شخصیت را تغییر می‌دهد و هم تغییری در درون که در آن نگرش‌ها و احساس شخصیت اصلی به زندگی و به خودش تغییر می‌کند. در به‌ترین داستان‌ها درست همانند زندگی واقعی، زندگی شخصیت‌ها در هر دو بعد تغییر می‌کنند.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,505
44,387
مدال‌ها
7
اما آن‌چه مهم‌تر به‌نظر می‌رسد، تغییر در بیرون است. زیرا کاوش و نشان‌دادن تغییرات درونی بسیار سخت‌تر است. آن‌چه در ابتدا نظر مخاطب را جلب می‌کند، سطح اهمیت رسیدن به هدف‌های بیرونی برای شخصیت اصلی یا قهرمان داستان است. حالا چه این هدف در یک رابطه باشد و چه در به‌دست‌آوردن سلامتی یا داشتن زندگی شاد برای خودش یا برای کسی که از طرفش می‌جنگد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,505
44,387
مدال‌ها
7
در بیش‌تر ایده‌های موفق، شخصیت اصلی که در ابتدای داستان زندگی‌اش برحسب چیزی محدود شده، در انتها با رشد و دگرگونی‌ای که براثر چالش داستان در او بوجود می‌آید، از آن محدودیت هم رها می‌شود. شخصیت‌ها به خواست خودشان درون خود را زیر سوال نمی‌برند یا تغییر نمی‌دهند.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,505
44,387
مدال‌ها
7
آن‌ها فقط وقتی این کار را می‌کنند که چاره‌ی دیگری نداشته باشند. آن‌ها سعی می‌کنند بدون تغییر درونی به درگیری داستان نزدیک شوند؛ اما این کار راه به جایی نمی‌برد. بنابراین، معمولن شاهد شکست‌های آن‌ها هستیم، تا جایی که همه‌چیز ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,505
44,387
مدال‌ها
7
۶. سرگرم‌کنندگی

روند تلاش برای حل درگیری داستان در هر ژانری باید روندی سرگرم‌کننده باشد و تماشاگر یا خواننده‌ی اثر باید از آن لذت ببرد و تجربه‌های حسی دلنشینی برای آن‌ها ایجاد کند. اگر این اتفاق رخ دهد، درواقع کلید طلایی برای نجات پروژه به دست می‌آید. بنابراین تجربه‌ی دیدن یا خواندن چنین اثری برای مخاطبان شبیه خوردن آبنبات می شود؛
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,505
44,387
مدال‌ها
7
چیزی که آنها بیش‌تر و بیش‌تر از آن می‌خواهند. چیزی که واقعن از آن لذت می‌برند و برای آن وقت و پولشان را هزینه می‌کنند.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,505
44,387
مدال‌ها
7
عنصر سرگرم‌کننده‌بودن به ژانر گره خورده است؛ مخاطبان ژانرهای خاصی را دنبال می‌کنند، زیرا انواع خاصی از تجربیات عاطفی را از آن‌ها انتظار دارند. آن‌ها می‌خواهند بخندند، بترسند، تحت‌تأثیر قرار بگیرند، مجذوب شوند، صحنه‌های اکشن فوق‌العاده ببینند، به دنیای فانتزی بروند و... چه بخشی از کار نویسنده این است که بفهمد کدام نوع سرگرمی را می‌خواهد ارائه دهد تا آن را به طور مؤثر ایجاد کند.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,505
44,387
مدال‌ها
7
به طور کلی مخاطب‌ها همه این‌ها را به یک دلیل انجام می‌دهند و آن این است که می‌خواهند سرگرم شوند. آن‌ها فکر می‌کنند این داستان‌‌ها آن‌ها را از نظر احساسی درگیر می‌کنند و باعث می‌شوند لذت ببرند و سرگرم شوند. البته دستیابی به این، خیلی آسان نیست.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,505
44,387
مدال‌ها
7
آن‌هم به یک دلیل؛ مخاطبان نمی‌توانند دقیقا به ما بگویند بیش‌تر چه چیزی آن‌ها را سرگرم می‌کند و تا زمانی که چیزی به آن‌ها ارائه نشود، نمی‌توانند بگویند آن را دوست دارند یا خیر.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,505
44,387
مدال‌ها
7
نویسندگان به طور کلی باید در ابتدا و قبل از شروع نوشتن به این اطمینان برسند که پروژه‌هایی که در نظر دارند سرگرم کننده است یا نه؟ و نکته بعد این‌که آیا خودشان به اندازه‌ی کافی عاشقش هستند؟ برای ارائه به‌ترین، معتبرترین و اثرگذارترین اثرمان، صرف‌نظر از ژانر باید به آن اشتیاق واقعی داشته باشیم و ما را راضی کند.
 
بالا پایین