جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

معرفی کتاب مروری بر کتاب «نجات گربه» | آموزش فیلم‌نامه‌نویسی

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته قبل از تایپ کتاب بخوانیم توسط شیر کاکائو با نام مروری بر کتاب «نجات گربه» | آموزش فیلم‌نامه‌نویسی ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 430 بازدید, 44 پاسخ و 2 بار واکنش داشته است
نام دسته قبل از تایپ کتاب بخوانیم
نام موضوع مروری بر کتاب «نجات گربه» | آموزش فیلم‌نامه‌نویسی
نویسنده موضوع شیر کاکائو
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط شیر کاکائو
موضوع نویسنده

شیر کاکائو

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
2,609
4,912
مدال‌ها
2
چند ایده برای حفظ قانون نجات گربه:

  • اگر قهرمان شریری دارید ضدقهرمانی شریرتر بسازید تا قهرمان در برابر آن‌ها فرشته به نظر برسد.
  • یک ضعف شخصیتی به قهرمان بدهید تا انسانی‌تر جلوه کند.
  • انسانیت آن‌ها را با یک رفتار کوچک مثل نجات دادن گربه ثابت کنید.
  • یک پیشینه‌ی تلخ برای‌شان در نظر بگیرید.
  • از ابتدا نشان بدهید که او پتانسیل بهتر شدن دارد.


شما هم ایده‌هایی به این لیست اضافه کنید.
 
موضوع نویسنده

شیر کاکائو

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
2,609
4,912
مدال‌ها
2
۳مشکل که احتمال دارد در پایان کار با آن مواجه بشوید

وقتی نوشتن فیلم‌نامه را تمام می‌کنید وجودتان سرشار از حس خوب می‌شود. با این حال وقتی یک هفته‌ای از آن فاصله بگیرید و بعد دوباره بخوانیدش حس خواهید کرد چرت و پرت محض نوشته‌اید و حسابی ناامید خواهید شد. اما نترسید چون این مسئله کاملا طبیعی‌ست. در این قسمت بلیک اسنایدر به یک سری از قسمت‌های مشکل‌خیز فیلم‌نامه اشاره می‌کند که فیلم‌نامه‌نویسان دیگر پیش از شما با آن‌ها مواجه بوده‌اند. دانستن آن‌ها برای بازنویسی مفید است.
 
موضوع نویسنده

شیر کاکائو

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
2,609
4,912
مدال‌ها
2
۱- مشکلاتی در شخصیت‌پردازی



قهرمان‌

یکی از گرفتاری‌های فیلم‌نامه می‌تواند قهرمان منفعل باشد. شخصیت اصلی یا قهرمان به شخصیتی می‌گویند که بیشترین نقش، تاثیر و تغییر وضعیت را در داستان داشته باشد. پس:

  • قهرمان نباید بی‌انگیزه باشد
  • هدف شخصیت اصلی نباید نامعلوم باشد
  • باید روی داستان اثر بگذارد
  • حضورش در هر صحنه باید دلیل داشته باشد
 
موضوع نویسنده

شیر کاکائو

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
2,609
4,912
مدال‌ها
2
۴ سوال برای شناخت قهرمان منفعل:

۱) آیا هدف قهرمان واضح است؟ اگر نه راهی پیدا کنید که این هدف به وضوح برسد. همچنین از طریق کلمات و عمل قهرمان در داستان تصدیق شود.

۲) آیا خودش می‌فهمد اقدام بعدی‌اش برای حل مشکل چه باید باشد؟ یا به او می‌گویند؟
مشکلات قهرمان نباید ساده و به سرعت حل ‌شود. او باید برای حل مشکلاتش کمی جان بکند.

۳) آیا دیالوگ‌ قهرمان پر از علامت سوال است؟
قهرمانان نباید خیلی سوال بپرسند. اگر هم می‌پرسند دیگران نباید مدام به آن‌ها راه و چاره نشان بدهند. وگرنه آن‌ها تنبل و بی‌عار خواهند شد.

۴) آیا قهرمان‌تان دپرس و بدون انگیزه‌ست؟ هر عمل قهرمان باید از میل عمیقش برای رسیدن به هدف سرچشمه بگیرد. وگرنه می‌شود یک چیز هملت‌وار. آن وقت ماجرای نوشتن فیلم‌نامه به کلی تغییر پیدا خواهد کرد. در این مقاله فرصت پرداختن به قهرمان‌های اگزیستانسیالیسمی نیست.
 
موضوع نویسنده

شیر کاکائو

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
2,609
4,912
مدال‌ها
2
ضد قهرمان‌

ممکن است این قدر طرف‌دار قهرمان‌مان شده باشیم که دل‌مان نیاید ضدقهرمان‌ را خیلی جلو برانیم یا به جان او بیندازیم. ولی نکته‌ی مهم این است که قهرمان‌ها درست به اندازه‌ی قدرت خودشان نیاز به یک ضدقهرمان دارند. وگرنه قهرمان معنی خودش را از دست می‌دهد و تبدیل می‌شود به یک موجود بی‌خاصیت.
 
موضوع نویسنده

شیر کاکائو

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
2,609
4,912
مدال‌ها
2
سلام خوبی؟

دیالوگ‌های یک فیلم‌نامه باید مفیدتر از دیالوگ‌های روزمره مثل «سلام خوبی؟ چه‌خبر؟‌»ها باشند. یادتان باشد همانند صحنه‌ها ما باید از نوشتن هر دیالوگی که برای داستان کاربردی ندارد اجتناب کنیم.
 
موضوع نویسنده

شیر کاکائو

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
2,609
4,912
مدال‌ها
2
اخبار

شخصیت‌ها باید چیزهای به درد بخوری بگویند. اما آن‌ها گویند‌ه‌ی اخبار نیستند که کل ماجرا را به شکلی خام بگذارند کف دست‌مان. اصلا خیلی وقت‌ها بهتر است به جای گفتن چیزی آن را با رفتار شخصیت‌ها نشان بدهیم. مثلا شخصیتی که مدام دستش را می‌شوید بهتر از این است که هی برود به آدم‌ها بگوید: من وسواسی‌‌ام.
 
موضوع نویسنده

شیر کاکائو

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
2,609
4,912
مدال‌ها
2
تغییرات

«داستان مساوی‌ است با راهی که پیموده می‌شود نه مقصد.»
شخصیت‌ها باید تغییر کنند. تغییر کم‌کم آن‌هاست که داستان را دیدنی می‌کند. با این حال ممکن است چنان به قهرمان داستان‌مان دل‌بسته باشیم که نتوانیم بد بودن او را تحمل کنیم. به همین خاطر ممکن است شخصیتی بنویسیم که از اول تا آخر خوب و محشر است و نیازی به تغییر ندارد. در این جور مواقع یک قدم به عقب برگردید و اول داستان چند درجه‌ای او را بدتر یا بهتر از پایان کنید.
 
بالا پایین