جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی چگونه یک رمان بنویسیم؟

  • نویسنده موضوع ELNA
  • تاریخ شروع

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته جمع‌آوری نکات توسط ELNA با نام چگونه یک رمان بنویسیم؟ ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 5,185 بازدید, 218 پاسخ و 4 بار واکنش داشته است
نام دسته جمع‌آوری نکات
نام موضوع چگونه یک رمان بنویسیم؟
نویسنده موضوع ELNA
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط نهال رادان

نهال رادان

سطح
5
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
1,274
3,390
مدال‌ها
7
عناصر داستان اجزای بنیادین تشکیل دهنده داستان هستند. میان اهل فن و نویسندگان در مورد تعداد و ترکیب عناصر بنیادین داستان اتفاق نظر وجود ندارد. به عنوان مثال:
داستان دربردارنده چند عنصر اصلی است: پیرنگ، شخصیت، معنا، روایت و زاویه دید.
پیرنگ، یا خط داستانی، اغلب به عنوان یکی از عناصر بنیادین ادبیات داستانی برشمرده می‌شود. پیرنگ عبارت‌است از ساخت و پرداخت کنش‌های یک داستان .
یکی از عناصر مهم بعد از پیرنگ ، شخصیت و شخصیت‌پردازی در داستان است. پرداختن به این امر دشوارتر از پیرنگ داستان است چرا که کارهای یک شخصیت می‌تواند مورد تقلید و تکرار قرار گیرد و تأثیر بسزایی بر روی خواننده بگذارد. و به طبع تأثیر بسیاری بر جامعه دارد. این امر زمانی رخ می‌دهد که نویسنده با استادی و مهارت بتواند شخصیت نیرومند و جالب توجهی ارائه دهد. گاه پیرنگ، تحت‌تأثیر شخصیت قرار می‌گیرد. به همین دلیل این عنصر یکی از عناصر مهم و حائز اهمیت در داستان است.
اعمال شخصیت‌های داستان باید از طریق عواطف، امیال و دغدغه‌های شخصی آنها به حوادث پی‌درپی منجر شود. تنها از این طریق است که داستان در تفسیر زندگی که از عمده‌ترین عوامل کشش ما به سوی خواندن است، موفق می‌شود و مورد استقبال قرار می‌گیرد.
تعریف شخصیت و شخصیت‌پردازی
امروزه شخصیت‌ها، دنیای آنها، رفتار و کردارشان، هر چه عجیب باشد باید درنظر خواننده و در قلمرو داستان زنده، معقول و باورکردنی باشد. یکی از معیارهای سنجش رمان خوب و موفق، شخصیت‌های معقول و پذیرفتنی آنهاست. با این سخن می‌توان شخصیت را در داستان این گونه تعریف کرد:

اشخاص ساخته‌شده‌ای (مخلوقی) را که در داستان و نمایشنامه حضور می‌یابند شخصیت می‌نامند. این شخصیت در اثر روایتی یا نمایشی، فردی است که کیفیت روانی و اخلاقی او در عمل و آنچه می‌گوید و انجام می‌دهد وجود داشته باشد. خلق چنین شخصیت‌هایی به وسیله ی نویسنده برای معرفی و شناخت به خواننده در حیطه ی داستان را شخصیت‌پردازی می‌گویند. این شخصیت‌ها گاه صاف و ساده و گاه شگفت‌انگیز و پیچیده هستند در هر صورت الگویی از شخصیت‌های حقیقی و واقعی افراد هستند.
نویسنده برای آن که بتواند شخصیت قابل قبولی را عرضه کند باید سه نکته را در نظر داشته باشد:
اول، شخصیت‌ها باید در رفتارها و اخلاقشان استوار و ثابت قدم باشند و در وضعیت و موقعیت‌های مختلف رفتار و اعمالی متناسب داشته و برای تغییر رفتار خود دلیل قانع‌کننده داشته باشند و در برخورد با حوادث واکنشی طبیعی و منطقی از خود نشان دهند.
دوم، شخصیت‌ها برای آنچه که انجام می‌دهند باید انگیزه و دلیل معقولی داشته باشند. «به خصوص وقتی که تغییری در رفتار و کردار آنها پیدا شود.» .ممکن است در خلال داستان دلیل تغییر رفتار را نفهمیم اما به هر حال در پایان داستان باید دلیل آن را دریابیم.
سوم، شخصیت‌های داستان باید پذیرفتنی و واقعی جلوه کنند. آنها نباید مطلق خوب یا مطلق بد باشند. بلکه لازم است آمیزه و ترکیبی از هر دو و «مجموعه‌ای از فردیت و اجتماع» باشند.
شخصیت‌های داستان ساخته و پرداخته دست نویسنده است که گاه ما با تشابه آنها در عالم واقع روبرو بوده‌ایم و گاه هیچ شناختی نداریم. در هر دو حال می‌دانیم که شخصیت‌ها نتیجه ی مشاهده و تجربه نویسنده است و باید در محیط و حیطه ی داستان قابل قبول جلوه کند. ذکر یک نکته مهم در این جا لازم است که شخصیت‌های داستان باید در دنیای ساختگی داستان و در متن حوادث مورد توجه قرار گیرند نه در بیرون آن.
 

shahab

سطح
4
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
Nov
598
9,080
مدال‌ها
3

هنر رمان نویسی برای کسانی که تا به حال رمان ننوشته‌اند، ممکن است اسرارآمیز به نظر برسد. داستان نویسی بر دو اصل خلاقیت و انضباط استوار است. اگر به این دو اصل پایبند باشید، نتایج چشمگیری بدست خواهید آورد
.​
 

shahab

سطح
4
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
Nov
598
9,080
مدال‌ها
3
بی وقفه بخوانید. کتابهایی که در کودکی میخوانیم در بزرگسالی بر روی سبک نوشتن ما تاثیر می‌گذارند. با کتاب خواندن زیاد، میتوانید از محضر بزرگترین و به نام ترین نویسندگان تاریخ بیاموزید.​
 

shahab

سطح
4
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
Nov
598
9,080
مدال‌ها
3

چک لیستی از جزییات تهیه کنید. به انگیزه‌های خود برای نوشتن فکر کنید، و سپس چک لیستی از جزییاتی که میخواهید در داستان‌تان وارد کنید بسازید. تضمینی وجود ندارد که شما را از بد نوشتن نجات دهد اما به هر جهت ابزاری مفید است.
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: یسنا

shahab

سطح
4
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
Nov
598
9,080
مدال‌ها
3
عادات خوب را در خود شکل دهید. بیشتر نویسندگان مبتدی باید بین شغل نویسندگی با سایر مسئولیتهایشان تعادل ایجاد کنند. کنار گذاشتن اوقاتی برای نوشتن گامی مهم است. زمان نوشتن میتواند صبح زود یا آخر شب یا در زمان ساعت نهار باشد، اما آن را ثابت نگه دارید و روی الویت دادن به آن زمان اصرار کنید. همچنین میتوانید فضایی مخصوص نوشتن برای خود در نظر بگیرید.
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: یسنا

shahab

سطح
4
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
Nov
598
9,080
مدال‌ها
3
هوشمندانه از زمان محدود خود استفاده کنید. قبل از شروع به نوشتن، به ایده‌ها فکر کنید. جایی که داستان را رها کرده‌اید به خود یادآوری کنید یا برای چیزی که در آن فرصت زمانی میخواهید بدان دست پیدا کنید برنامه ریزی ذهنی داشته باشید. برخی از افراد روزانه ۲۰۰۰ کلمه می‌نویسند. برخی کلمات را نمی‌شمارند و برخی روزها را به خواندن، یا تحقیق کردن اختصاص می‌دهند. تعیین کردن اهداف روزانه صرف نظر از هر شیوه‌ای که انتخاب میکنید مفید است. این کار باعث می‌شود زمان باارزش نوشتن را صرف نگاه کردن به یک صفحه خالی نکنید
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: یسنا

shahab

سطح
4
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
Nov
598
9,080
مدال‌ها
3

با یک ویراستار در ارتباط باشید. ویراستارها بخش مهمی از روند چاپ داستان شما هستند. یک ویراستار خوب از شما نویسنده بهتری می‌سازد، اما یک ویراستار بد دید هنری شما را مخدوش میکند. به آثار قبلی ویراستاران نگاه کنید، با آنها درباره انتظارات‌تان صحبت کنید، و به دنبال برقراری یک ارتباط شخصی باشید. ارتباط خوب بین نویسنده و ویراستار تفاوت زیادی در روند ویرایش ایجاد می‌کند
.​
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: یسنا

shahab

سطح
4
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
Nov
598
9,080
مدال‌ها
3
برای نوشتن اولین پیش نویس به خود استرس راه ندهید. تهیه پیش نویس تمرینی برای به روی کاغذ در آوردن ایده‌های شماست. همیشه زمان برای بازبینی آنچه نوشته‌اید وجود دارد. مرتبا تعداد کلمات خود را نشمارید. اولین پیش نویس کتاب باید به شکل بداهه نوشته شود. بعداً می‌توانید در مورد اینکه آیا کلمات درستی انتخاب کرده‌اید یا بیش از حد از علامت تعجب گذاشته‌اید، وسواس به خرج دهید.
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: یسنا

shahab

سطح
4
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
Nov
598
9,080
مدال‌ها
3

در پیش نویس دوم به دنبال موضوعات غافلگیر کننده باشید. پیش نویس دوم مربوط به یافتن نکات غافلگیرکننده و شکل دادن به داستان است. اگر از مضامینی که در نوشته خود آورده‌اید راضی هستید آنها را تقویت کنید. از طرفی ممکن است مجبور شوید بعضی قسمتها را از پیش نویس اول حذف کنید. داستان نویسی شما را مجبور می‌کند از برخی نکات داستانی بگذرید زیرا وظیفه شما به عنوان نویسنده پرداختن به کتاب است نه به احساسات شخصی خود
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: یسنا

shahab

سطح
4
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
Nov
598
9,080
مدال‌ها
3
با کاراکترها شروع کنید. وقتی خواننده کتاب میخواند دنبال مضمون آن نمی‌گردد. یک داستان خوب از طرحی جذاب با کاراکترهایی قوی ناشی می‌شود. این یعنی به یک کاراکتر اصلی که به اندازه کافی پیچیده است که میتواند قوس واقعی کاراکتر را حفظ کند و کاراکترهایی مکملی که به زیرطرح‌های داستان انگیزه کافی می‌دهند نیاز دارید
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: یسنا
بالا پایین