جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

معرفی کتاب گتسبی بزرگ اف. اسکات فیتزجرالد

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته قفسه کتاب توسط ادوارد کلاه به سر با نام گتسبی بزرگ اف. اسکات فیتزجرالد ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 1,306 بازدید, 81 پاسخ و 0 بار واکنش داشته است
نام دسته قفسه کتاب
نام موضوع گتسبی بزرگ اف. اسکات فیتزجرالد
نویسنده موضوع ادوارد کلاه به سر
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط ادوارد کلاه به سر
موضوع نویسنده
طنزنویس
نویسنده حرفه‌ای
نویسنده ادبی انجمن
ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
Apr
7,429
29,262
مدال‌ها
15
با این حال، پیرسون خاطرنشان کرد که برخوردِ خاصِ فیتزجرالد با این موضوع، عاری از خوش‌بینی قابل تشخیص در نوشته‌های نویسندگان پیشین آمریکایی است.[۱۹۰] او عقیده دارد که گتسبی به‌عنوان پیام‌آور دروغین رؤیای آمریکایی خدمت می‌کند و تعقیب رؤیا به‌دلیل دست‌نیافتنی بودن آن تنها باعث ناخرسندی کسانی می‌شود که آن را دنبال می‌کنند.[۱۹۱] در این زمینهٔ تحلیلی، چراغ سبزی که در سراسر لانگ آیلند سوند از خانهٔ گتسبی ساطع می‌شود، اغلب به‌عنوان نمادی از هدف غیرقابل‌تحقق گتسبی برای به دست آوردن دیزی و در نتیجه رسیدن به رؤیای آمریکایی تفسیر می‌شود.[۱۹۲]
 
موضوع نویسنده
طنزنویس
نویسنده حرفه‌ای
نویسنده ادبی انجمن
ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
Apr
7,429
29,262
مدال‌ها
15
دوام طبقه اجتماعیویرایش

دانشوران و نویسندگان معمولاً ناتوانی گتسبی در دستیابی به رؤیای آمریکایی را به اختلافات طبقاتی ریشه‌دار در جامعهٔ آمریکا نسبت می‌دهند.[۱۹۳] این رمان بر محدودیت‌های طبقهٔ پایین اجتماعی در آمریکا برای فراتر رفتن از جایگاه تولدشان تأکید می‌کند.[۱۹۴] دانشور سارا چرچول[bs] معتقد است که رمان فیتزجرالد حکایتی از جنگ طبقاتی در کشوری با عقدهٔ جایگاه است که از اعتراف علنی به داشتن نظام طبقاتی خودداری می‌کند.[۱۹۵]
 
موضوع نویسنده
طنزنویس
نویسنده حرفه‌ای
نویسنده ادبی انجمن
ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
Apr
7,429
29,262
مدال‌ها
15
اگرچه دانشوران برای تداوم اختلاف طبقاتی[bt] در ایالات متحده توضیحات متفاوتی ارائه می‌دهند اما درمورد پیام رمان در بیان دوام اساسی آن اتفاق‌نظر دارند.[۱۹۶] هرچند کشمکش بنیادی گتسبیمیان منابع جاافتادهٔ قدرت اجتماعی-اقتصادی و تازه‌به‌دوران‌رسیده‌هایی همچون گتسبی است که منافع آن‌ها را تهدید می‌کنند؛ رمان فیتزجرالد نشان می‌دهد که با وجود اقتصاد سرمایه‌داری در این کشور که نوآوری و سازگاری را ارج می‌نهد، دوام طبقاتی ادامه دارد.[۱۹۷] دایان بکتل[bu] استدلال می‌کند که فیتزجرالد این رمان را برای نشان دادن این موضوع طراحی کرد که در آمریکا طبقهٔ اجتماعی از ثروت سبقت می‌جوید. حتی اگر آمریکایی‌های فقیرتر ثروتمند شوند، نسبت به آمریکایی‌هایی که از «پول‌داران قدیمی» هستند، عقب‌تر می‌مانند.[۱۹۸] در نتیجه، گتسبی و دیگر شخصیت‌های این رمان در یک نظام طبقاتی سفت‌وسخت آمریکایی گرفتار شده‌اند.[۱۹۹]
 
موضوع نویسنده
طنزنویس
نویسنده حرفه‌ای
نویسنده ادبی انجمن
ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
Apr
7,429
29,262
مدال‌ها
15
گتسبی بزرگ علاوه بر کاوش در دشواری‌های دستیابی به رؤیای آمریکایی، انتظارات اجتماعی جنسیتی[bw] در عصر جاز را بررسی می‌کند.[۲۰۰] شخصیت دیزی بیوکنن به‌طور خاص به‌عنوان مظهرکهن‌الگوی فرهنگ نوظهور فلاپر شناخته شده‌است.[۲۰۱] فلاپرها معمولاً زنان جوان و مدرنی بودند که موهای خود را کوتاه می‌کردند و دامن کوتاه می‌پوشیدند.[۲۰۲] آن‌ها همچنین نوشیدنی‌های الکلی می‌نوشیدند و رابطهٔ جنسی پیش از ازدواج داشتند.[۲۰۳]
 
موضوع نویسنده
طنزنویس
نویسنده حرفه‌ای
نویسنده ادبی انجمن
ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
Apr
7,429
29,262
مدال‌ها
15
علی‌رغم آزادی‌های اجتماعی جدیدی که فلاپرها در دههٔ ۱۹۲۰ به‌دست آوردند،[۲۰۴] اثر فیتزجرالد به‌طور انتقادی محدودیت‌های مستمر برعاملیت زنان در این دوره را بررسی می‌کند.[۲۰۵] در این بافت، اگرچه نخستین نقادان شخصیت دیزی را یک «هیولای » می‌دانستند؛[۲۰۶] دانشوران پسین همچون لیلند اس. پرسون جونیور[bx] اظهار داشتند که شخصیت دیزی نمونه‌ای از نادیده گرفتن زنان در محیط اجتماعی نخبه‌ای است که فیتزجرالد آن را شرح می‌دهد.[۲۰۷]
 
موضوع نویسنده
طنزنویس
نویسنده حرفه‌ای
نویسنده ادبی انجمن
ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
Apr
7,429
29,262
مدال‌ها
15
پرسون در سال ۱۹۷۸ نوشت دیزی بیشتر یک قربانی نگون‌بخت است تا مهاجمی کنترل‌گر. او ابتدا مورد هدف سلطهٔ بی‌رحمانهٔ تام و سپس علاقهٔ غیرانسانی گتسبی قرار می‌گیرد. او بی‌اختیار تبدیل بهجام مقدس در مرکز جستجوی واهی گتسبی می‌شود تا نسبت به مفهوم جوانی خود ثابت‌قدم باشد.[۲۰۸] مشاجره‌های بعدی امیال میان تام و گتسبی جایگاه دیزی را تا یک همسر جوان و جذاب[by] که تنها وجودش افزایش موفقیت اجتماعی-اقتصادی صاحبش است، پایین می‌آورد.[۲۰۹]
 
موضوع نویسنده
طنزنویس
نویسنده حرفه‌ای
نویسنده ادبی انجمن
ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
Apr
7,429
29,262
مدال‌ها
15
دیزی به عنوان یک زن سفیدپوست از طبقهٔ فرادست که در این دورهٔ زمانی در ایست اگ زندگی می‌کند، باید به انتظارات اجتماعی وهنجارهای جنسیتی مانند ایفای فعالانهٔ نقش همسر وظیفه‌شناس، مادر پرورش‌دهنده و مهمانی‌رو جذاب در اجتماع پایبند باشد.[۲۱۰]بسیاری از انتخاب‌های دیزی – که در نهایت به تصادف مرگبار و فلاکت همهٔ افراد درگیر منجر می‌شود – را می‌توان تا حدی به نقش تعیین‌شده‌اش به‌عنوان یک «نفهم کوچک خوشگل» نسبت داد که برای امنیت مالی و اجتماعی به همسرش متکی است.[ش][۲۱۲] تصمیم او برای ماندن در کنار همسرش، علی‌رغم احساسی که نسبت به گتسبی دارد به‌دلیل امنیتی است که از ازدواجش با تام بیوکنن فراهم شده‌است.[۲۱۳]
 
موضوع نویسنده
طنزنویس
نویسنده حرفه‌ای
نویسنده ادبی انجمن
ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
Apr
7,429
29,262
مدال‌ها
15
بسیاری از دانشوران تلقی رمان از نژاد و مهاجرت را تحلیل کرده‌اند؛ به‌ویژه، تهدیدی که مهاجران جدیدتر برای آمریکایی‌های قدیمی‌تر ایجاد می‌کنند و نگرانی‌هایی را پیرامون از دست دادن موقعیت اجتماعی-اقتصادی[bz] پدیدمی‌آورد.[۲۱۴] در یک نمونه، تام بیوکنن — ضدقهرمان رمان — ادعا می‌کند که او، نیک و جردن از نژاد برتر نوردیک هستند. تام مهاجرت را محکوم و از برترپنداری نژاد سفیدحمایت می‌کند.[۲۱۵] کتابی تخیلی که تام به آن اشاره کرده‌است وبرآمدن امپراتوری‌های رنگین[ca] از گادارد نام دارد، در حقیقت نقیضهٔفیتزجرالد از برآمدن موج رنگ،[cb] اثر لوتروپ استودارد است که از کتاب‌های پرفروش[cc] دههٔ ۱۹۲۰ به‌شمار می‌رفت.[۲۱۶] استودارد در کتابش هشدار داد که مهاجرت، ترکیب نژادی آمریکا را تغییر داده‌است و این کشور را ویران خواهد کرد.[۲۱۷]
 
موضوع نویسنده
طنزنویس
نویسنده حرفه‌ای
نویسنده ادبی انجمن
ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
Apr
7,429
29,262
مدال‌ها
15
با تحلیل این عناصر والتر بن مایکلز،[cd] نظریه‌پرداز ادبی ادعا می‌کند که رمان فیتزجرالد بازتابگر دوره‌ای تاریخی در ادبیات آمریکاست که مشخصهٔ آن ترس از هجوم مهاجران اروپای جنوبی وشرقی است که «دیگری» آن‌ها احساس هویت ملی آمریکایی‌ها را به چالش می‌کشد.[۲۱۸] چنین نگرانی‌هایی در گفتمان ملی، برجسته‌تر از پیامدهای اجتماعی جنگ جهانی اول[۲۱۹] و پرسش تعیین‌کنندهٔ آن دوره این بود که چه کسی «آمریکایی واقعی» را تشکیل می‌دهد.[۲۲۰
 
موضوع نویسنده
طنزنویس
نویسنده حرفه‌ای
نویسنده ادبی انجمن
ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
Apr
7,429
29,262
مدال‌ها
15
در این مفهوم از مهاجرت و جابه‌جایی، خصومت تام با گتسبی که تجسم «آخرین آمریکا» است، به‌عنوان بخشی از تشویش‌های اجتماعی آن زمان که دیدگاه‌های ضدمهاجرتی را دربر می‌گیرد، تعبیر شده‌است.[۲۲۱] گتسبی — که تام با گفتن «آقای هیچ‌ک.س اهل ناکجاآباد» تحقیرش می‌کند[۲۲۲] — به‌دلیل سرچشمهٔ مبهم، هویت قومی-مذهبی نامشخص و وضعیت طبقهٔ اجتماعی نامعلوم او، نقشی رمزگونه دارد.[۲۲۳] اگرچه قومیت گتسبی مبهم است، نام خانوادگی او گتس و پایبندی پدرش به مذهب لوتری نشان می‌دهد که خانواده‌اش از مهاجران آلمانی اخیر هستند. این امر آن‌ها را از وضعیت مطلوب آمریکایی‌های اولد استاک[ce] بازمی‌دارد.[۲۲۴] در نتیجه، صعود اقتصادی-اجتماعی گتسبی نه‌تنها به‌دلیل موقعیت اجتماعی او به عنوان شخص تازه‌به‌دوران‌رسیده، بلکه به دلیل اینکه یک بیگانه است، نوعی تهدید تلقی می‌شود.[۲۲۵]
 
بالا پایین