جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی اصول بازنویسی

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزش نقد توسط Tara Motlagh با نام اصول بازنویسی ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 379 بازدید, 52 پاسخ و 3 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزش نقد
نام موضوع اصول بازنویسی
نویسنده موضوع Tara Motlagh
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط Tara Motlagh
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,527
44,430
مدال‌ها
7
7- شخصیت‌ها
به طور خلاصه می‌توان گفت در بازنویسی داستان باید بر واقعی بودن شخصیت‌ها تامل شود. شخصیت‌ها باید باور پذیر باشند و واکنش آنها در قبال حوادث و اتفاق‌ها منطقی باشد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,527
44,430
مدال‌ها
7
شخصیت یا شخصیت‌های اصلی داستان باید به گونه‌ای پردازش شده باشند که خواننده احساس کند آنها را می‌شناسد یا می‌تواند تصویر واضحی از آنها در ذهن خود ترسیم کند. اگر شخصیت اصلی گنگ است و به خوبی پردازش نشده است، نویسنده می‌تواند ـ نه با نگارش یک بند از خصوصیات او ـ بلکه با استفاده از ابزار پردازش شخصیت و تقسیم شخصیت پردازی در جاهای مختلف داستان، او را کامل کند. همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد، کنش‌ها، واکنش‌ها و گفت‌وگو‌های یک شخصیت، مهمترین ابزار پردازش وی هستند که باید توجه خاصی به آنها کرد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,527
44,430
مدال‌ها
7
شخصیت‌های فرعی نیز نباید از ذره‌بین بازنویسی بی‌نصیب بمانند. در داستان کوتاه شخصیت‌های فرعی‌ای که در پردازش شخصیت اصلی یا پیش‌برد خط طرح نقشی ندارند باید حذف یا کم‌رنگ شوند. از طرف دیگر اگر شخصیت اصلی به علت عدم تعامل با شخصیت‌های دیگر خوب پردازش نشده است، باید شخصیت‌های فرعی مناسب به داستان اضافه گردد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,527
44,430
مدال‌ها
7
- گفت‌وگوها
گفت‌وگوها (دیالوگ‌ها)ی شخصیت‌های داستان (چه شخصیت‌های اصلی و چه فرعی) باید در بازنویسی به دقت بررسی شوند. ضعف عمده‌ای که باید در این مرحله بر طرف شود، تبدیل دیالوگ به «مونولوگ» است. منظور از مونولوگ این است که تمامی گفته‌های شخصیت‌های داستان با یک لحن و گویش مطرح شود. درست مانند این که یک نفر از زبان همه‌ی آنها دارد صحبت می‌کند!
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,527
44,430
مدال‌ها
7
البته در واقع نیز همین است و نویسنده‌ی داستان تمامی این دیالوگ‌ها را نوشته است، اما خواننده نباید این مساله را حس کند. هر شخصیتی باید بر اساس وضعیت فرهنگی ـ اجتماعی و پردازشی که از او در داستان انجام شده است، حرف بزند. بدیهی است که پاسبان‌ها همه شاعر نیستند (!) و شاعران نیز لحن متفاوتی از پزشکان و اینان از مهندسان دارند.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,527
44,430
مدال‌ها
7
نکته‌ی دیگر پرهیز از تبدیل شدن «گفت‌وگوها» به مکالمه‌های روزمره و بی‌ارزش است. در داستان باید دقت شود که هیچ حرفی بی‌دلیل ذکر نشود و حتماً در پیش‌برد خط طرح یا پردازش شخصیت، نقش داشته باشد. به خصوص در داستان‌های کوتاه که نویسنده اجازه شرح و بسط زیاد ندارد. به عبارت دیگر مکالمه‌هایی که حذف آنها از داستان تغییری در نهایت داستان به وجود نمی‌آورند، باید حذف شوند.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,527
44,430
مدال‌ها
7
9- حادثه‌ی اصلی پایانی
داستان‌ها با بر هم خوردن تعادل آغاز می‌شوند، با اتفاق‌ها، کشمکش‌ها، تعلیق‌ها، و حوادث فرعی گسترش می‌یابند و با یک حادثه‌ی اصلی پایان می‌یابند. اگر این اسلوب در نگارش داستان رعایت شده باشد، مطمئناً خواننده تا پایان، داستان را رها نمی‌کند.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,527
44,430
مدال‌ها
7
سیر زنجیره‌وار و پیوسته داستان این نکته را دربر دارد که تمامی عناصر داستانی، شخصیت‌ها، توصیف‌ها، روایت ماجراها، کشمکش‌ها، تعلیق‌ها و... داستان را به سمت حادثه‌ی اصلی پایانی سوق می‌دهد. همچنین داستان، بلافاصله یا در چند جمله پس از حادثه‌ی اصلی پایانی، به اتمام می‌رسد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,527
44,430
مدال‌ها
7
در بازنویسی باید دقت مضاعفی بر حادثه‌ی پایانی داستان داشت. مطمئن شوید که حادثه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی اصلی، واقعاً یک «حادثه» است که از سوی «شخصیت اصلی» داستان سر زده، نه یک «اتفاق». «اتفاق» هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزین «حادثه» شود، اتفاق فقط می‌تواند کشمکش ایجاد یا آن را تقویت کند. «حادثه‌ی اصلی» نیز باید به دست «شخصیت اصلی» به وقوع بپیوندد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,527
44,430
مدال‌ها
7
در هنگام بازنویسی، نویسنده باید از خود بپرسد آیا خواننده‌ی داستان پس از خواندن حادثه‌ی اصلی پایانی منقلب می‌شود یا خیر؟ آیا به او شوکی وارد می‌شود که انتظارش را نداشته باشد؟ آیا خوشحال یا غمگین می‌شود؟ آیا به فکر فرو می‌رود؟
به هر حال اگر نویسنده دریابد که حادثه‌ی اصلی پایانی تغییری در خواننده ایجاد نمی‌کند، در انتشار داستان باید تردید نماید.
 
بالا پایین