جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی شخصیت پردازی

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته جمع‌آوری نکات توسط نهال رادان با نام شخصیت پردازی ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 3,640 بازدید, 167 پاسخ و 3 بار واکنش داشته است
نام دسته جمع‌آوری نکات
نام موضوع شخصیت پردازی
نویسنده موضوع نهال رادان
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط ادوارد کلاه به سر

ASHVAN

سطح
6
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
Aug
7,872
26,781
مدال‌ها
8
گوستاوفلوبر در مورد دشواري ساختن گفت و گوي داستاني مي گويد:
« چه دشوار است گفت و گو نوشتن، به خصوص وقتي آدم مي خواهد هر گفت و گويي شخصيت خاص خودش را داشته باشد. كاري است بزرگ و سنگين كه آدم بخواهد از گفت وگو به عنوان ابزاري براي ترسيم چهره ها و شخصيت ها بهره جويد و در عين حال نگذارد چيزي از حيات و سرزندگي و دقت خود آن گفت و گو كم شود، يعني به گفت و گويي برجستگي و اعتبار ببخشد كه بر سر مسايل پيش پا افتاده، ادامه مي يابد. من هيچ كس را نمي شناسم كه توانسته باشد در هيچ كتابي از پس اين كار برآمده باشد.»
 

ASHVAN

سطح
6
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
Aug
7,872
26,781
مدال‌ها
8
« از نظر ابراهيم حسن بيگي گفت وگو حيات داستان محسوب مي شود. او براين باور است كه بدون گفت و گو داستان معنايي ندارد و در حقيقت، گفت وگو ابزاري است كه داستان برحول محور آن پيش مي رود.
حسن بيگي از گفت وگو براي نشان دادن فضاي داستان استفاده مي كند. او همچنين با گفت وگو خلقيات شخصيت هايش را به ما نشان مي دهد و خود از لابه لاي گفت و گوهاي شخصيت هاي داستاني اش به گذشت زمان آگاه مي شود.»
 

ASHVAN

سطح
6
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
Aug
7,872
26,781
مدال‌ها
8
پس، گفت وگو يكي از ابزارهايي است كه نويسنده، در شخصيت پردازي غيرمستقيم به كار مي برد. گفت و گو يكي از مهم ترين و تخصصي ترين عناصر داستان به شمار مي رود كه در داستان بايد با توجه به شرايط زماني، مكاني و موقعيت اجتماعي بيان شود. در گفت وگو هر يك از شخصيت هاي داستان، با زبان خاص خود گفت وگو مي كنند. و براي نوشتن گفت وگو نيز نويسنده بايد به
گنجينه ي لغات شخصيت ها، جايگاه اجتماعي آنان، روان شناسي، جغرافيا و حتي زمان و ... شخصيت هاي مورد نظر دقت كند.
گفت وگو بهترين وسيله ي انتقال اطلاعات و روانكاوي شخصيت و عامل پيش برنده ي آكسيون- عمل يا كنش- داستان مي باشد.
 

ASHVAN

سطح
6
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
Aug
7,872
26,781
مدال‌ها
8
نويسنده بايد به كمك گفت وگو خصوصيات طبيعي، اجتماعي، اخلاقي و رواني اشخاص داستاني خود را به وسيله ي آن چه كه بيان مي شود، به خوبي منعكس سازد. زيرا كه هر تكه از گفت وگوي شخصيت ها، نقش بزرگي در تكميل و به انجام رساندن داستان بر عهده دارد.
 

ASHVAN

سطح
6
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
Aug
7,872
26,781
مدال‌ها
8
ج: شخصيت پردازي از طريق نام
« يكي ديگر از راه هاي شخصيت پردازي در روش غيرمستقيم استفاده از نام است. هر شخصيتي لاجرم بايد نامي داشته باشد. نويسنده به راحتي مي تواند براي القاي هدف خود در شخصيت پردازي از نام استفاده كند. تنها نويسندگان خيلي مبتدي از اين فرصت براي شخصيت پردازي استفاده
 

ASHVAN

سطح
6
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
Aug
7,872
26,781
مدال‌ها
8
نمي كنند. اگر به فهرست داستان ها بنگريم، هميشه در نامگذاري شخصيت ها تعمدي بوده است تا نام در راستاي ويژگي هاي فرد باشد، ولي سبك نامگذاري نويسندگان با يكديگر متفاوت است.
اهميت نامگذاري را حتي نويسندگان دوره ي رمانس و افسانه نيز مي فهميدند. در ادبيات كهن فارسي داستان هاي بسياري داريم كه نام قهرمانان آن ها خير و شر است و هركدام از آن ها متناسب با نام خود عمل مي كنند؛ براي مثال « هزار و يك شب» و « هفت پيكر».
نويسنده با طرح و پرداخت داستان، اسمي نيز براي شخصيت داستاني اش انتخاب مي كند. نامگذاري اشخاص داستان با توجه به شرايط جامعه است كه در هر زماني اسم هاي خاصي مرسوم مي شود، حتي نامگذاري اشخاص داستاني هم متأثر ازاين سنت و ويژگي مي باشد و نام هاي شخصيت هاي داستاني به نوعي بيانگر فكر و ايده نويسنده و بازتاب جامعه اوست.
 

ASHVAN

سطح
6
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
Aug
7,872
26,781
مدال‌ها
8
« هر تسميه اي نوعي زنده كردن، جاندار كردن وفرد ساختن است. چنان كه در" كمدي هيجدهم" نام تمثيلي يا شبه تمثيلي به چشم مي خورد؛ مثل اسم هاي " آل ورثي" يا" تواكام" در آثار "فيلدينگ" يا "ويت وود"،" مالاپ روپ"، " سر بنيامين"،" بك مايت" كه نام هاي " بن جانسن"،
" بانين"،" اسپنسر" را به خاطر مي آورد.»
 

ASHVAN

سطح
6
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
Aug
7,872
26,781
مدال‌ها
8
« فيليپ هامون نشانه شناس فرانسوي در مقاله ي « نشانه شناسي شخصيت هاي داستاني» مي گويد: اسم يك شخصيت مي تواند به چهار صورت، ويژگي هاي او را بيان كند:
1- ارتباط بصري: هامون در اين باره O وI را مثال مي زند كه اولي مي تواند در اسم شخصيتي كه چاق است، به كار رود و I براي فردي كه بلند قد است.
 

ASHVAN

سطح
6
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
Aug
7,872
26,781
مدال‌ها
8
2- ارتباط آوايي: دراين مورد مي توان به نام آواها اشاره كرد كه ارتباط ميان دال و مدلول از طريق موسيقي كلام انجام مي شود.
3- ارتباط از طريق توليد آوا: گاهي نويسنده براي شخصيت خود نامي انتخاب مي كند كه تلفظ آن مشكل است و مي خواهد از طريق موسيقي كلام احساس را به خواننده منتقل كند.
 

ASHVAN

سطح
6
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
Aug
7,872
26,781
مدال‌ها
8
4- استفاده از اسم هاي نمادين: گاهي اسم يك شخصيت اشاره به بعضي از مفاهيم اساطيري و ادبي بيرون از داستان مي كند.»
« درداستان ها هم چون نمايش نامه نام افراد گاه بيانگر شخصيت قهرمانان است . به طور مثال گابريل اوك- به معني درخت بلوط- تداعي كننده ي شخص قابل اعتماد و قدرتمندي است كه بسيار پاك و خوش قلب است. او در داستان مي تواند كشاورز شود. به عبارتي همه ي خصوصيات شناخته شده در درخت بلوط درباره ي او نيز مطرح است. داستان « به دور از جمعيت ديوان»، نوشته ي توماس هاردي.»
 
بالا پایین